"Er is geen enkel gezondheidsvoordeel verbonden aan sapkuren"

Chef Lily Simpson en nutritionist Rob Hobson van The Detox Kitchen
Marian Alonso Chef Lily Simpson en nutritionist Rob Hobson van The Detox Kitchen
Foodies Lily Simpson en Rob Hobson van het in Londen immens populaire Detox Kitchen kwamen in België hun nieuwste kookboek voorstellen. Wij spraken met hen over knotsgekke sapjeskuren en andere misverstanden over gezond eten.

De nieuwe betekenis van detox

Lily Simpson is chef en founder van The Detox Kitchen, een afhaaldienst met gezonde maaltijden in Londen. Het concept werd er snel populair toen ook topmodellen zoals Lara Stone klant bleken. Rob Hobson is de co-founder en nutritionist die voor de wetenschappelijke achtergrond bij het concept zorgt. Want vergis je niet, de Detox Kitchen heeft niets met diëten of zelfs klassieke detoxprogramma's te maken. Rob en Lily houden van gezond eten, met gezond verstand. In plaats van dingen te schrappen, voegen zij net gezonde ingrediënten aan je voeding toe. De resultaten zijn duidelijk: meer energie, een sterkere weerstand en zelfs een mooiere huid.  

3 gezondheidsmythes doorprikt

Lily werkte samen met nutritionist Rob Hobson, precies om voor een wetenschappelijk onderbouwd kader te zorgen bij het ontwikkelen van de gezonde recepten. Gezondheidsboeken zijn namelijk big business, wat ook betekent dat iedereen een graantje probeert mee te pikken. Daardoor zit er ook heel wat onzin tussen. Voor een gewone consument wordt het schier onmogelijk om nog te weten wat nu precies gezond is en wat niet. Heb je echt al die superfoods nodig? Mag je nog melk? Moet je alle granen schrappen?
Wij vroegen Rob om meer uitleg.

1. Staat detoxen gelijk aan schrappen?
Niet helemaal. Wij zien een detoxprogramma niet als een dieet waarbij je vanalles uit je voeding moet laten. Onze detox bestaat erin gezond te eten om je lichaam optimaal te voeden. Wat we wél vermijden zijn geraffineerde suikers, tarwe en zuivel. Die suikers zijn simpel: je hebt ze echt niet nodig en ze doen enkel kwaad, geen goed. Tarwe en zuivel kan je gerust eten als jij er geen kwaad van ondervindt, maar we raden aan om te matigen. Bij tarwe is dat omdat dat tegenwoordig zo bewerkt is dat er veel onnodige stoffen worden toegevoegd, het is simpelweg niet meer zo gezond als vroeger. Melk is dan weer moeilijk te verteren voor veel mensen, enkel kleine kinderen en zuigelingen hebben het echt nodig, daarna kan je het makkelijk vervangen.

2. Kan een sapkuur je lichaam reinigen?
Nee! Er is volgens mij geen enkel gezondheidsvoordeel verbonden aan een sapjeskuur. Het staat mooi, klinkt leuk, maar je doet er je lichaam weinig plezier mee. Het enige wat het je oplevert is een tekort aan vitamines en mineralen. Het is te eenzijdig. Ik zie soms patiënten die het te lang hebben volgehouden en daardoor last krijgen van ondergewicht of zelfs tandproblemen. Drink gerust een sapje als je wil, maar ga er niet de hele tijd maaltijden mee vervangen en al zeker niet dagen aan een stuk.

3. Bestaan superfoods echt?
Dat is een mooie term uitgevonden door slimme marketingmensen, maar het is een leeg begrip. Geen enkel voedingsmiddel is op zichzelf super. De afwisseling tussen verschillende groenten en fruit is gezond. Je hebt natuurlijk wel groenten en fruit die bomvol goede stoffen zitten, maar dat hoeven geen exotische bessen te zijn. Zo zijn we fan van spinazie, broccoli, verse kruiden, linzen...

Avocadosalade met tuinbonen uit De Detox Kitchen Bible
uitgeverij Scriptum Avocadosalade met tuinbonen uit De Detox Kitchen Bible
Tabouleh met pistaches, uit De Detox Kitchen Bible
uitgeverij Scriptum Tabouleh met pistaches, uit De Detox Kitchen Bible

Snel weer gezond

Wil je je voedingspatroon aanpakken en wat gezonder gaan leven? Doe het dan stap voor stap, zegt Lily Simpson. Je hebt tijd nodig om te wennen aan de nieuwe levensstijl. Start met deze stappen.

Stap 1: "Leer koken!", lacht Rob. Om gezonde verse gerechten te maken moet je toch een minimum aan keukentalent hebben. Anders smaakt het nergens naar.
Stap 2: Minder met geraffineerde suiker. Vervang door andere zoetmiddelen zoals honing. Of gebruik kokosmelk, kaneel, nootmuskaat. Je zal zien dat je langzaam aan afkickt van de smaak van suiker.
Stap 3: Doe het 80% van de tijd goed, 20% blijft over om te genieten zoals je zelf wil.

Redactrice Eva sprak met Lily en Rob van The Detox Kitchen
nina Redactrice Eva sprak met Lily en Rob van The Detox Kitchen