Exclusief voor abonnees

Lieve Blancquaert: "Niet geschoten is altijd mis"

Wie is ze? 
• geboren in 1963
• fotografe en documentairemaakster
• partner van Nic Balthazar
• moeder van twee postpubers
• na ‘Birth Day’ en ‘Wedding Day’ nu ook de dood in beeld met ‘Last Days’ op Eén
Nathalie Samain Wie is ze? • geboren in 1963 • fotografe en documentairemaakster • partner van Nic Balthazar • moeder van twee postpubers • na ‘Birth Day’ en ‘Wedding Day’ nu ook de dood in beeld met ‘Last Days’ op Eén
Elke week geeft een bekende Vlaming ons zijn levenswijsheid mee.

“Als je nooit gáát, niets doet, niets beslist, nooit op de trein stapt … dan zal er nooit iets gebeuren. Angst is een hele slechte raadgever om iets te bereiken en daarom probeer ik er bewust voor te kiezen om te durven en niet bij de pakken neer te zitten.”

“Niet geschoten is altijd mis’ heeft vele interpretaties. 

Uiteraard is er een connectie met mijn vak fotografie. Foto’s worden ook geschoten. En dat is niet zomaar op een knopje drukken en klaar. Je moet lef hebben om voluit voor een beeld te gaan en in een situatie een beeld te maken dat anders is of verder gaat dan de doorsneetoerist. Ook wanneer je als reporter een beeld moet maken dat heel erg in de privésfeer komt, moet je daarvoor elke keer lef hebben om die foto te maken.”

“Uiteraard komt daar ook respect bij kijken. 

Tijdens de opnames van ‘Last Days’ kwam ik soms in situaties waar ik getuige was van heel gevoelige momenten in mensen hun leven. Dan moet je met heel veel respect die vraag durven te stellen. Zelfs na al die jaren moet ik nog altijd opnieuw tegen mezelf zeggen: ‘Komaan, hier mag je geen spijt van krijgen. Ga ervoor.’ Er zijn namelijk heel veel redenen om dingen niet te doen. Er zijn heel veel barrières. Ik moet die persoon opbellen, ik moet die vraag stellen, ik moet dat durven. De beslissing nemen en het ook effectief doen, ik denk dat dat toch wel elke keer een overwinning is.”

“Schieten, daar staat voor mij geen leeftijd op. 

Het zijn niet alleen jonge professionals die moeten durven te gaan. Ook als we oud zijn, kunnen we nog lef aan de dag leggen en kansen afdwingen. Daarom wilde ik voor ‘Last Days’ niet alleen het einde van mensen hun leven in beeld brengen, maar ook het proces van ouder worden. Dat deel vond ik voor mezelf heel belangrijk. Omdat ik ook vind dat we dat niet altijd goed doen, ouder worden. Bij ons in Vlaanderen doen velen er zo negatief over. Ik ken zo goed als niemand die blij is om jarig te zijn na z’n 45ste. Ik weiger in dat systeem mee te draaien. Ik word 55, moet ik vanaf nu in een soort negativiteit leven omdat ik ouder word? Er is niemand die graag zijn leeftijd vertelt, ik weet niet waarom, dat is absurd voor mij. Ik zou graag dat taboe wat willen doorbreken. Omdat ik wél graag oud wil worden.”

“Door te schieten heb ik niet alleen durven fotograferen, maar ook de stap naar televisie durven zetten. 

Dat is niet zo evident geweest. Vele mensen denken dat ik al heel mijn leven tv maak, maar ik ben er pas op mijn 40ste aan begonnen. Ik had er ook voor kunnen kiezen om dat niet te doen. Omdat er ook veel goede redenen zijn om het niet te doen. Het is een harde en kritische wereld waarin je jezelf enorm blootgeeft. Zo’n situatie verandert je leven. Door het toch te doen zijn er dingen gebeurd die anders niet gebeurd zouden zijn en ben ik toch blij dat ik destijds ‘geschoten’ heb.”

“Ook in de liefde moet men, Cupidogewijs, durven te schieten. 

En het liefst in de juiste roos. Wat dat betreft, heb ik me nog niet vaak vergist. Ik zei het onlangs tegen mijn man: ‘Dat ik al de mannen die ik in mijn leven heb gehad, nog allemaal graag zie.’ Ik denk dat ik goed kan schieten. Ik heb er de fijne mannen uitgepikt. (lacht)”

“Juister schieten is ook iets wat men kan leren, denk ik. 

Je buikgevoel volgen is uiteraard een must, maar ook kritisch genoeg blijven ten opzichte van mensen met wie je in zee stapt. En niet alleen de romantiek volgen. Met gevoelens, vooroordelen en oordelen kom je ook niet altijd ver, vind ik. Het is een combinatie van je gevoel volgen maar ook je gezond verstand. Als je je hart openhoudt, moet je ook je ogen openhouden.”

“Je moet met een zekere gulzigheid in het leven durven te staan. 

Tijdens de opnames van ‘Last Days’ heb ik mensen ontmoet die mij getoond hebben dat je volledig voor je leven moet durven te gaan, tot op het einde, en dat je niet moet gaan zitten en stoppen met leren en nadenken. Dat zijn toch wel mooie voorbeelden, die ik zal meenemen. Ik herinner me een hoogbejaarde vrouw uit Arizona die altijd ging dansen in een minirok.
Ze was complexloos, verliefd en gulzig en toch meer
dan tachtig.”

“Waarom moet je spaarzaam zijn met het leven? 

Het kan altijd de laatste dag zijn. Dat is een gedachte die ik heel schoon vind. Van elke hap die je neemt, elke kus die je geeft en elke dans die je danst, laat dat maar ne schone zijn. Of ik het altijd toepas? Ik ben ook maar een mens. Daarom is het zo belangrijk dat we elkaar er af en toe aan herinneren om geen kansen te laten liggen.”




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • gustaaf carpels

    Zeveren over het milieu samen met haar man Maar zelf mee het milieu naar de knoppen doen Hoeveel vliegtuigen pakken zij op een jaar alleen om hun eigen goesting te doen. Niemand zit te wachten op hun foto's de economische bijdragen is nihil en de sociale bijdragen is voor een select publiek de geitenwollen sokken trezen en de slachtoffers die blijven in de armoede zitten