Getty Images - Getty Images - Instagram @Davidbeckham
Volledig scherm
PREMIUM
© Getty Images - Getty Images - Instagram @Davidbeckham

Koude douches nemen: beter voor je energiefactuur, je gezondheid én je gewicht. Experts over hoe je eraan went

Klappertanden in een ijsbad, buiten zwemmen terwijl het vriest of bibberen onder de douche: af en toe kou lijden zou ons — naast een lagere energiefactuur — minder stress en een betere gezondheid opleveren. En je zou er zelfs van vermageren. Is het echt zo simpel? Twee gezondheidscoaches over de voor- en nadelen van koudetherapie en hoe je je lichaam in kleine stapjes laat wennen aan een frissere douche. “Gebruik je gezond verstand: spring er niet meteen drie minuten in.”

  1. Volgens studie word je minder snel ziek door koud te douchen, redactrice Marie test het uit. “Elke cel van mijn lichaam is klaar om de dag te trotseren”
    PREMIUM

    Volgens studie word je minder snel ziek door koud te douchen, redactrice Marie test het uit. “Elke cel van mijn lichaam is klaar om de dag te trotseren”

    Cryotherapie is jezelf blootstellen aan (extreme) koude. Het zou tal van fysieke en mentale gezondheidsproblemen aanpakken en je immuunsysteem een boost geven. Steeds meer mensen zweren er dan ook bij. Zeker met de winter in aantocht en vervelende virussen op de loer. Redactrice Marie testte de techniek uit en nam een week lang elke dag een ijskoude douche. “Wanneer ik aangekleed en al neuriënd de deur uit ben, ben ik die 30 seconden afzien al bijna vergeten.” Dokter Servaas Bingé licht de voordelen van koud douchen toe.
  1. Je immuunsysteem rebooten? Intermittent living ‘prikkelt’ je lichaam. Experts: “Meteen effect, of al na 4, 5 dagen”
    PREMIUM

    Je immuunsys­teem rebooten? Intermit­tent living ‘prikkelt’ je lichaam. Experts: “Meteen effect, of al na 4, 5 dagen”

    Leef je gezond, maar ben je toch vaak ziek, verkouden, moe of futloos? Experts kijken naar ‘intermittent living’ als oplossing. “Geef je lichaam korte stressprikkels, zoals dorst, honger of kou, om je lichamelijke en mentale stresstolerantie te trainen”, zegt intermittent-livingmentor Siebe Hannosset. Je wordt er al na een dag of vijf sterker, energieker en gezonder van. Hannosset geeft negen makkelijke oefeningen. “Minder vaak eten of koud afdouchen geeft je immuunsysteem rust.”