Klanten steeds agressiever tegen winkelbedienden

Archiefbeeld.
PHOTO_NEWS Archiefbeeld.
Ruim de helft van het kassa- en winkelpersoneel in de grotere ketens in ons land zag de agressie van klanten de voorbije vijf jaar toenemen. "Hoog tijd dat de ketens dit probleem ernstig nemen", vindt de vakbond BBTK. Dat schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard, het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.

De socialistische vakbond ondervroeg bijna duizend mensen die hun boterham verdienen in een voedings- of modeketen, voor de overgrote meerderheid vrouwen. Acht op de tien winkelbedienden kregen ooit te maken met klanten die hun stem verhieven, bijna zes op de tien werden al uitgescholden. Een op de drie kassiersters werd al eens bedreigd, 28 procent kreeg seksuele opmerkingen en 17 procent kreeg te maken met fysiek geweld. Het aantal medewerkers dat als gevolg van agressie enkele dagen thuis moet blijven of ontslag overweegt, bedraagt 10 procent.