Redactrice Liesbeth traint een maand lang elke dag tien minuten.
Volledig scherm
PREMIUM
Redactrice Liesbeth traint een maand lang elke dag tien minuten. © NINA

Heeft het nut om elke dag 10 minuten te sporten? Redactrice Liesbeth test het uit. “De spierpijn is een goed teken”

Wie o wie vindt er tegenwoordig nog tijd om te sporten? Redactrice Liesbeth alvast niet. “Met de langzame terugkeer naar het normale leven ben ik vaak te lui, te moe of heb ik geen gaatje in mijn overvolle agenda.” Dus probeert ze een maand lang elke dag tien minuten te trainen. Zulke ‘exercise snacks’ zijn dit jaar – begrijpelijk – extra populair, bericht The New York Times. Het klinkt als een work-out naar ons hart, maar heeft het ook effect? Personal trainer Miek Bams legt uit waar je op moet letten als je ermee begint. 

  1. Hou net zoals de topsporters rekening met je cyclus. Een sportgynaecoloog legt uit hoe je het aanpakt
    PREMIUM

    Hou net zoals de topspor­ters rekening met je cyclus. Een sportgynae­co­loog legt uit hoe je het aanpakt

    Het ene moment bulk je van de energie. Het andere raak je amper een paar meter vooruit. De oorzaak zou weleens die typisch vrouwelijke hormoonschommelingen kunnen zijn. Sporten volgens je cyclus wint dan ook aan populariteit. Zit er iets in? Of is het eerder een doekje voor het bloeden? “Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die de eerste twee weken van de menstruatie de gewichten vastnamen, méér resultaat boekten dan vrouwen die precies evenveel trainden, zónder rekening te houden met hun cyclus.”