Exclusief voor abonnees

Gouden tip van sportkinesist Lieven Maesschalck: waar let je op bij aankoop nieuwe loopschoen?

Gouden tips van sportkinesist Lieven Maesschalck

Isabelle moet eerst op een loopband lopen om haar looppatroon te meten.
Carline Vandercruyssen Isabelle moet eerst op een loopband lopen om haar looppatroon te meten.
Met een goede sportschoen voorkom je blessures en zal je makkelijker die (halve) marathon uitlopen. Maar waar let je op als je een nieuw paar sportschoenen koopt? «Laat je voet en je looppatroon opmeten, dan heb je altijd een schoen die perfect bij je past», aldus Lieven Maesschalck.

INGE STIERS

Lieven bekijkt samen met Ruud van Runner's Lab het looppatroon van zijn vrouw Isabelle.
Carline Vandercruyssen Lieven bekijkt samen met Ruud van Runner's Lab het looppatroon van zijn vrouw Isabelle.

Lievens vrouw Isabelle is al negen jaar een fervente loopster. Eind oktober doet ze mee aan haar zesde halve marathon. Op dit moment loopt ze daarom drie keer per week ongeveer één uur, tegen de zomer moet dat twee uur zijn. Om te trainen heeft ze drie paar verschillende sportschoenen, die ze afwisselend gebruikt. «Het paar dat het meest versleten is, trek ik aan om bij regen in het bos te lopen. Zo blijft de rest proper», lacht ze.

«De juiste schoen is zó belangrijk. Daarom wil ik daar best geld aan uitgeven, het is bij lopen ook je enige kost. Ik stel mijn schoenen in in de app Runkeeper. Ik noteer bij elke training met welke schoenen ik heb gelopen. De app registreert het aantal kilometers, zodat ik perfect weet wanneer ik aan een nieuw paar toe ben. Maar eigenlijk voel ik het al aan mijn knieën als mijn schoenen versleten zijn, zeker bij lange trainingen.»

Barefoot

Eén keer per jaar laten Lieven en Isabelle hun voeten scannen in Runner’s Lab, een speciaalzaak uitgerust met een loopbaan van 30 meter met geïntegreerde footscan-technologie. «Daarmee kan je je looppatroon en de manier waarop de voet zich afrolt tijdens het lopen, meten. Dat helpt om de ideale schoen te kiezen», zegt Lieven. «Het draagt bij tot meer loopcomfort én de preventie van blessures. De meest voorkomende problemen bij het lopen situeren zich immers allemaal aan de voet, zoals achillespeesontstekingen. Met een combinatie van de juiste oefeningen en een goede schoen voorkom je veel ellende.»

Topsporters laten hun schoenen op maat maken, maar of ook elke recreatieve jogger zijn voet moet laten testen? «Het hangt er vanaf hoeveel je loopt, maar als dat drie keer per week is, is het de moeite om je te laten begeleiden», vindt Lieven. «Bij hardlopen is de belasting van je voeten vier keer je lichaamsgewicht. Als je dan niet de juiste schokdemping hebt, is dat om problemen vragen. Dan ben je gevoeliger voor stressfracturen.»

«Tegenwoordig is er weer zo’n nieuwe hype: de barefoot-schoenen. Dat zijn minimalistische hardloopschoenen die niet de demping hebben van een normale schoen. Ze laten de voet en de enkel ook vrij bewegen. Het voordeel daarvan is dat je vanzelf goed op je techniek gaat letten, want doordat de schokken niet gedempt worden, moeten ze op de juiste manier worden opgevangen door je enkels, knieën en rug. Maar ik zou niemand aanraden om er zonder begeleiding mee te beginnen. Als je met dergelijke schoenen wil lopen, moet je dit voorzichtig opbouwen.»

De voeten worden gescand.
Carline Vandercruyssen De voeten worden gescand.
De footscan brengt in beeld hoe ze haar voet afrolt.
Carline Vandercruyssen De footscan brengt in beeld hoe ze haar voet afrolt.

Te klein

Voor Isabelle geen barefoots. Zij gaat voor klassiek en degelijk, maar eerst worden haar voeten getest en haar looppatroon geanalyseerd door Ruud van Runner’s Lab. «We vragen altijd hoeveel iemand loopt, op welke ondergrond en of men blessuregevoelig is. Op die manier krijgen we een totaalbeeld. We meten ook altijd de voet op, want de meeste mensen kopen sportschoenen in dezelfde maat als hun gewoon schoeisel, maar die is bijna altijd te klein. Ook de manier waarop je je veters knoopt, is belangrijk. Gebruik een heel-lock — filmpjes van hoe je zo’n knoop legt, vind je op het internet —, dan kan je voet niet meer naar voor schuiven.»

Als Isabelle even gelopen heeft op de baan, terwijl haar bewegingen gefilmd worden, krijgt Ruud op zijn computer een uitgebreide analyse van haar looppatroon.

Isabelle moet drie paar schoenen passen. Het eerste blijkt te soepel voor haar rechtervoet: «De voet zal te veel doorzakken als de vermoeidheid toeslaat.» Het tweede paar is dan weer te stijf, het derde is oncomfortabel. Pas het vierde paar, een stel Japanse Asics, blijkt helemaal goed. «Die heeft de soepelheid van het eerste model en de stabiliteit van het tweede», aldus Ruud. Zijn analyse duurt ongeveer een half uur. «Maar bij mensen die blessuregevoelig zijn, zijn we soms een uur bezig. Ook kinderen komen hier. Een kinderlichaam is niet zo sterk ontwikkeld waardoor het blessuregevoeliger is. Zij hebben zéker belang bij de juiste schoen.»

Een lichte, soepele schoen gaat maar 800
à 900 km mee. Als je twintig kilometer per week loopt, is dat
ongeveer een jaar

Ruud van Runner’s Lab

Houdbaarheidsdatum

Met de meeste kwalitatieve sportschoenen kan je zo’n duizend kilometer lopen. «Maar de houdbaarheidsdatum hangt af van het type schoen», zegt Ruud. «Een lichte, soepele schoen gaat maar 800 à 900 km mee. Als je twintig kilometer per week loopt, is dat ongeveer een jaar. Ook je gewicht en de ondergrond waarop je loopt, spelen een rol bij de slijtage. Het is belangrijk dat je afwisselt tussen soorten en merken. Niet alleen komt dat de levensduur van je schoenen ten goede, je risico op blessures wordt kleiner omdat elke schoen anders is en je dus verschillende spiergroepen traint, waardoor je completer wordt als sporter. Vergeet ook niet dat mannensportschoenen niet inwisselbaar zijn met die voor vrouwen. Het grote verschil is de leest. Vrouwen hebben een veel smallere leest. Het is belangrijk dat je daar bij de pasvorm rekening mee houdt, anders schuift die voet alle kanten op. Vrouwen hebben meestal een A of B-leest, bij mannen is dat D.»

Het enige nadeel is dat je niet
modebewust mag zijn. Het juiste
model komt soms maar in één kleur, te nemen of te laten

Isabelle, echtgenote van Lieven

De schoenen van Isabelle zitten inmiddels in de doos, klaar voor hun eerste inlooprondje. «Het enige minpunt is dat je niet modebewust mag zijn als je hier komt», zegt ze. «Ze hebben de meest modellen maar in één kleur, dus dan is het te nemen of te laten. Dit keer zijn ze fuchsia, dat valt nog mee, vorige keer ben ik naar huis gegaan met schoenen met groene strepen.»

En het prijskaartje? «Die van Isabelle kosten 140 euro, niet meer dan in een andere sportzaak. Driekwart van onze schoenen zit tussen de 120 en 160 euro», zegt Ruud. «De analyse zit gewoon inbegrepen in de prijs van de schoen.»

Met dank aan Runner’s Lab Zwijndrecht. www.runnerslab.be

Het perfecte paar loopschoenen is fuchsiaroze.
Carline Vandercruyssen Het perfecte paar loopschoenen is fuchsiaroze.

Waarop letten?

- De ondergrond waarop je loopt. Als je meestal in het bos rent, heb je andere schoenen nodig dan iemand die altijd op asfalt loopt.

- Het materiaal. Ademend en licht materiaal loopt het fijnst.

- De tijd van dag. Koop sportschoenen altijd aan het einde van de middag. Je voeten zijn dan altijd wat meer opgezet, zodat je zeker niet met een te krap paar nieuwe schoenen naar huis zal gaan.

- De maat. Omdat je bij het lopen wat met je voet moet kunnen schuiven, moet er minstens een halve centimeter tussen je tenen en de rand van de schoen zitten. Daarom moet je sportschoen groter zijn dan je gewone schoeisel.

- Je gevoel. Een schoen die al knelt bij het passen, zal dat zeker ook doen bij het lopen.

- Het merk. Asics, Saucony, Mizuno en Brooks zijn gespecialiseerd in hardloopschoenen, maar de meeste grote sportmerken, zoals Nike, Adidas of New Balance, hebben meestal ook een eigen loopschoen-lijn.




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • jacques hillaert

    Ik heb een slechte rug en ook veel nekproblemen, ik speel graag nog tennis , 2 maal per week maar met mijn podologische zolen heb ik achteraf steeds last , kan ik bij Runners lab terecht ?