Zo sport je met dit warme weer (zonder erbij neer te vallen)

Thinkstock
Met dit weer liggen wij liefst zo onbeweeglijk mogelijk ergens in de buurt van een ventilator - of airco voor de gelukzakken. Maar in combinatie met de verfrissende cocktails is dat jammer genoeg nogal nefast voor de lijn. Wil je toch wat sporten in deze temperaturen? Dan helpen deze tips je om dat veilig te doen (lees: zonder erbij neer te vallen). Want safety first!

1. Vermijd piekmomenten

We zijn niet graag de brenger van slecht nieuws, maar als je in deze hitte wil sporten, moet je helaas wat slaap inkorten. Sporten in de vlakke zon is nooit een goed idee, dus beperk je tot die uren wanneer het wat frisser is. Vroeg opstaan of wat later opblijven is dus de boodschap.

Bouw ook langzaam op. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen aan de hogere temperaturen en de veranderde omgewing. "Er zijn 10 tot 14 dagen van blootstelling aan hitte in combinatie met sport nodig om het risico op een hittekwetsuur te verlagen", aldus sportwetenschapper Cedric Bryant. Begin daarom met sportsessies buiten van maximum 10 à 15 minuten. Bouw de volgende twee weken geleidelijk aan je sporttijd op, zodat je lichaam zich veilig kan aanpassen.

2. Drink voldoende

Nogal voor de hand liggend, maar wedden dat je te weinig drinkt nu? Zelfs lichte dehydratatie kan leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn en angst, terwijl zware dehydratatie koorts, een verschrompelde huid en zelfs flauwvallen kan veroorzaken. Hou dus een fles water bij de hand, zéker als je aan het sporten bent.

3. Schuurbescherming

Het is misschien een goed idee om te investeren in een paar nieuwe kledingstukken. Kies voor lichte, ademende en lichtgekleurde outfits, die je zweet doen verdampen. Niet alleen zullen deze outfits je koel houden tijdens de workout, ze helpen ook bij het voorkomen van huidirratie of hitte-uitslag.

Ben je erg gevoelig voor huidirritatie? Draag dan een dun, vochtafvoerend, naadloos tanktopje onder je sportbeha. Het onderlijfje doet dienst als huid, waardoor je sportbeha even veel steun biedt én pijnlijke schuurplekken onder je armen, rond je ribbenkast en op je tepels vermijdt.

4. Breng overal (!) zonnecrème aan

Veel sporters smeren wel snel een laagje zonnecrème op hun gezicht, maar vergeten de rest van hun lichaam. Smeren is de boodschap, op àlle plekken die in de zon komen. Ook op je benen dus.

thinkstock

5. Word een triatleet

"Zelfs als je niet traint voor een triatlon, is het een goede routine om te blijven sporten tijdens deze hete dagen", weet personal trainer Laura Tarbell. Ga 20 minuten lopen, 30 minuten fietsen en sluit af met een verfrissende zwemsessie van 5 à 10 minuten om weer af te koelen.

6. Vul je zouttekort aan

Bij warm weer kan een zouttekort (door al dat zweten) bijdragen tot hitte-uitputting. Met enkel water drinken kom je er dan niet; je moet ook drankjes en voedingsmiddelen die rijk zijn aan natrium en kalium kiezen.

Olijven, zoute nootjes en pompoenzaadjes zijn goede opties om je natriumgehalte weer aan te vullen, maar de beste powersnack combineert natrium én kalium. Neem bijvoorbeeld een kopje yoghurt met een laag vetgehalte en voeg daar pompoenzaadjes of een banaan aan toe.

7. Luister naar je lichaam

De belangrijkste van allemaal. Zelfs als je alle voorzorgen neemt, is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Als je je verward, duizelig, misselijk, koud en klam voelt, of als je ademhalingsproblemen hebt, moet je onmiddellijk stoppen en rust nemen. Neem ook altijd je gsm mee, zodat je kunt bellen om hulp te vragen.