Exclusief voor abonnees

Zo krijg je een stralende huid: tips van onze experte

Diëtiste Sanne Mouha.
Carline Vandercruyssen Diëtiste Sanne Mouha.
Zon, zee en zand: zonder deze z’s is het geen vakantie, maar goed voor je huid zijn ze helaas niet. Versla de drie z’s met de drie v’s — vitaminen, vocht en variatie — raadt diëtiste Sanne Mouha aan. Vooral bij het drinken gaat het vaak mis. “Drink zeker anderhalve tot twee liter water per dag.” Ook in 21 dagen een gezondere levensstijl? Bekijk hier al het advies van Sanne

“Een goede huid begint van binnenuit”, begint Sanne. “Een van de basisvereisten is om minstens anderhalve tot twee liter water te drinken. Onze huid heeft immers vocht nodig om te hydrateren. Zonder water krijg je een minder elastisch velletje. Een handige graadmeter om te weten of je genoeg drinkt, is de kleur van je urine. Is die licht, dan is je vochtgehalte waarschijnlijk op peil. Is je urine echter donkergeel, dan kan je best nog wat meer drinken.”

Ook voeding kan helpen om je huid in optima forma te houden. “Eet elke dag één product met gezonde vetten. Denk hierbij aan noten, pitten of zaden, maar ook aan avocado, olijfolie en vette vis zoals zalm of makreel. Een gezonde huid heeft die gezonde vetten nodig, want zij zorgen voor een mooie glans, een snel herstel en stevigheid. Als je voor vis kiest, koop je wel best een duurzaam en verantwoord gevangen seizoensvis. Je herkent deze vissen aan de labels MSC of ASC. Een handige kalender voor seizoensvis vind je op visinfo.be.”

Supplementen

Een mooie huid heeft ook vitaminen nodig, en dan vooral vitamine A, B2, B3, C en biotine (vitamine B8). Ze zijn door de EFSA — European Food Safety Authority — goedgekeurd als wetenschappelijk gefundeerde gezondheidsclaims. Ook jodium en zink dragen bij tot een gezonde huid.

“Supplementen nemen is niet nodig; eet in hoofdzaak voldoende en gevarieerd fruit. De bescherming die deze voedingsmiddelen bieden, ligt niet aan de aanwezigheid van één voedingsstof, maar aan de manier waarop alle voedingsstoffen samenwerken. Dat krijg je niet klaar in een voedingssupplement. De beste manier om de juiste vitaminen binnen te krijgen, is door elke dag twee stukken fruit en twee keer groenten te eten. Wissel af in de kleur van je groenten en fruit. Zo neem je niet alleen een gezonde portie vitaminen op, maar ook een geweldige cocktail van mineralen, bioactieve stoffen, vocht en vezels. Bovendien bevatten rode groenten, vruchten en sommige zeewieren de bioactieve stof lycopeen, een voorloper van (andere) carotenoïden. Sommige ervan worden in ons lichaam omgevormd tot vitamine A, een vitamine die een goede huidgezondheid bevordert.”

“Eet dagelijks ook minstens twee keer volkorenproducten. Ze bevatten vitamine E en B, ijzer, magnesium en zink. En probeer ook eens zeewier in je gerechten te verwerken. Het is een goede jodiumbron.”

Tot slot heeft ook de buitenkant van je huid uiteraard verzorging nodig. De zon en het UV-licht spelen een belangrijke rol in de veroudering van je huid. “Daarom is het ontzettend belangrijk om voldoende zonnecrème te smeren”, stelt Sanne. “Als je veel in de zon komt, is het aan te raden om een hoge factor te gebruiken en om de twee uur te smeren. Op deze manier voorkom je zonnebrand en een schilferende huid. Bovendien houd je je bruine kleurtje zo veel langer.”

“Een wekelijkse zachte scrub kan ook helpen om dode huidcellen te verwijderen. En daarvoor heb je geen dure schoonheidsmiddelen nodig, want een scrub maak je gewoon zelf!”

Maak zelf je scrub

Nodig:
• 1 eetlepel kristalsuiker
• 2 eetlepels olie (maakt niet uit welke)
• Eventueel enkele druppels etherische olie, voor de geur

Meng alles samen en wrijf zachtjes, in een cirkelvormige beweging, over je huid. Spoel goed af en voel hoe zacht je huid is.

(lees verder onder de foto)

Carline Vandercruyssen

Tips voor een mooie zomerhuid

Bescherm

Bescherm je huid tegen de schadelijke invloed van de zon en gebruik een zonnecrème met hoge factor . Dat voorkomt niet alleen pigmentvlekken maar ook huidkanker. UV-stralen zijn er altijd, ook als het bewolkt is.

Masseer

Je huid masseren en scrubben doet dode huidcellen verdwijnen, waardoor je huidje weer gaat stralen. Wrijf wel niet te hard, want vooral de huid rond je ogen is zeer gevoelig.

Reinig

Ga nooit slapen met make-up op. Dat verstopt je huid, waardoor je puistjes krijgt.

Verkoel

Met ijswater worden je poriën kleiner en strakker, en je huid gladder.

Lees ook binnen HLN+ :

Van grotere voeten tot incontinentie: dit doet een zwangerschap met je lichaam na de bevalling

Waarom de een snel bijkomt en de ander niet: expert UZ Gent beantwoordt vragen over ons metabolisme

Wespen extra actief deze periode: hoe voorkom je dat je wordt gestoken? En wat als het toch gebeurt?




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Marc Van der Vloedt

    Mijne baas heeft goed voor mij gezorgd ! Hij voorziet en voorzag handcrème op de werkplek, waar geconditioneerde lucht circuleert !