Zo haalt u de finish in de 10 Miles: Lieven Maesschalk stelde een trainingsschema samen

Unsplash
Op 22 april wordt in Antwerpen weer de 10 Miles gelopen. Wie wil meedoen, heeft nog ruim vier weken om zich voor te bereiden. Maar hoe begin je daar nu aan? Lieven Maesschalck stelde twee trainingsschema’s op, eentje voor recreanten en eentje voor gevorderden. Succes!

Schema voor recreanten

Dit is een schema voor lopers die enkel trainen om de 10 Miles op een gezonde manier uit te lopen. In vier weken tijd kan je niet van 0 naar 16 km gaan, dus enige maanden loopervaring is wel vereist. Met slechts één keer per week te lopen, kom je er niet, twee keer is ook nog weinig, tenzij je er een alternatieve sport bij doet, zoals crosstrainen, fietsen of mountainbiken. Driemaal per week een rondje lopen is echter ideaal. En wandelen is ook trainen. Je mag dus gerust eventjes wandelen als je het moeilijk krijgt tijdens de training. En dat geldt ook voor de 10 Miles! Meestal is een wandelpauze van 2 à 3 minuten voldoende.

Het is ook niet onbelangrijk om de langste training in tijd trager te lopen dan de andere trainingen. Kom je thuis na een lange loopsessie en denk je dat het tempo te laag was, dan heb je goed gelopen. Op het einde loop je ook minder, zodat je spieren goed gerecupereerd zijn voor de dag zelf.

Je hebt 15% van dit artikel gelezen




5 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Dany Herman

    Met de auto moet ge niet trainen en ge legt die vlotjes af

  • Robbert Vandendorpe

    Serieus? Heb je daar training voor nodig??? Een marathon, dáár train je voor (42,2km).

  • Ben Peeters

    Goed bezig, flamingant Bernd Vaes. Ge kunt misschien beginnen met Nederlands te leren schrijven. Oh en by the way: als ge dan toch bezig zijt, gooi dan gelijk ook de "mijlen" maar buiten, want dat gebruiken we hier niet. We verheugen ons dus zoals je zegt op de "16,093 kilometer van Antwerpen"...

  • Roel Velghe

    Ik moet lachen met die schema's!! Iedereen moet zijn eigen lichaam aanvoelen..... simpel. Succes

  • Bernd Vaes

    Schaf die 10 Miles van Antwerpen af. We leven in Vlaanderen en verheugen ons over de “10 Meilen” van Antwerpen.