Zin in snacken 's avonds & meer bizarre tekens die wijzen op slaaptekort

thinkstock
Als er iets is dat we allemaal graag wat meer zouden doen, dan is het wel slapen. Regelmatig geeuwen, een dutje op de bus of de uren uitslapen in het weekend wijzen daarop. Maar wist je dat ook zin in eten 's avonds of een lager libido op slaaptekort kunnen wijzen? 7 bizarre signalen dat jij wel wat meer uurtjes onder de wol kan gebruiken.

1. Clichés en versprekingen

Valt het je op dat je vaker dan anders typische clichézinnen mompelt in dagelijkse conversaties, genre "ach ja, het is me wat" of "zo gaat dat in het leven"? Je bent niet plots een een halve eeuw ouder geworden zonder het te beseffen, maar je zou wel eens gewoon moe kunnen zijn. Studies tonen aan dat slaaptekort hetzelfde effect kan hebben als wat glaasjes te veel drinken. "Dat zorgt ervoor dat je in gesprekken terugvalt op dingen die je al kent, zoals clichés. Je bent te moe om woorden te vinden en iets inhoudelijk te zeggen," zegt Terry Cralle, woorvoerder van een Amerikaans slaapcentrum. Daarnaast kom je moeilijker op woorden, verspreek je je makkelijker en kan je beginnen stotteren of over woorden struikelen.

2. Kort lontje

Ben je meestal een relatief verdraagzaam persoon, maar kan nu zelfs de allervriendelijkste collega je de kast op jagen? Dat heeft alles te maken met je slaaptekort, dat ervoor zorgt dat je een kort lontje hebt. Slaapspecialist Robert Rosenberg toonde zelfs door onderzoek aan dat we gezichtsuitdrukkingen als bedreigender interpreteren dan ze werkelijk zijn als we te weinig geslapen hebben. Wat ons nog meer op de kast jaagt en ons lontje bijgevolg nog korter maakt.

3. Ziekte en kwaaltjes

De hele herfst en winter door verkouden? Dan kan je immuunsysteem wel wat extra krachten gebruiken. Een tekort aan slaap zorgt ervoor dat je niet genoeg energie hebt om tegen de ziektekiemen op te boksen, waardoor je sneller ziek of verkouden wordt.

4. Voortdurend zin in snacken

Zelfs als je al genoeg hebt gegeten doorheen de dag, zal je 's avonds nog steeds trek hebben om te snacken. Slaaptekort zorgt voor vreetbuien die even groot zijn als wanneer je een jointje hebt gerookt, zo bewees onderzoek al. Voortdurend in de kasten aan het rommelen naar iets lekkers? Wat vroeger gaan slapen zal die trek in ongezonde snacks hopelijk inperken.

5. Besluiteloosheid

De volkswijsheid 'slaap er eens een nachtje over' is niet zomaar gekozen: als je te weinig hebt geslapen, heb je er ook moeite mee om belangrijke knopen door te hakken. Er stroomt minder bloed door de prefrontale cortex bij een slaaptekort, de zone in je brein die instaat voor kritisch nadenken. Tegelijkertijd is de amygdala overactief, de zone in het brein die op angst reageert. "Dat heeft invloed op alle uitvoerende functies, zoals beslissen, plannen, organiseren en de aandacht ergens bij houden," weet Rosenberg.

6. Lager libido

Als je écht moe bent, is het enige wat je wil slapen. Zelfs als je liefste gezellig naast je in bed komt liggen. Ons libido keldert als we erg moe zijn, wat zowel voor mannen als vrouwen geldt. Een studie bij mannen ontdekte dat te weinig slapen je testosterongehalte doet kelderen, wat ook je interesse in seksueel contact doet afnemen. 

7. Puistjes en onzuiverheden

Stress of slaaptekort zorgen voor een extra onaangenaam neveneffect als je in de spiegel kijkt na het opstaan: puistjes en onzuiverheden die je gezicht ontsieren. Volgens dermatologe Jennifer Reichel zorgt te weinig slaap ervoor dat onze huid minder gehydrateerd en glad is. Het hormoon cortisol is daar persoonlijk verantwoordelijk voor, dat piekt bij vermoeidheid en stress en collageen in de huid afbreekt.