Exclusief voor abonnees

Workout met Kat Kerkhofs: waarom zes weken trainen perfect is om het gewenste resultaat te krijgen

Kat Kerkhofs
Carline Vandercruyssen Kat Kerkhofs
Heb je jezelf een doel gesteld? Dan is het nu tijd om daar gedurende zes weken aan te gaan werken. “Een uurtje trainen per week zal al verschil maken”, zegt Kat. Je kan alle stappen van haar workout hier volgen.

Kat heeft nooit tijd. Maar wellicht heb jij dat ook niet. Werk, familie, sociale verplichtingen... het leven is druk. Zo tijdsefficiënt mogelijk trainen is daarvoor de oplossing. 

Kat: “Met efficiënt bedoelen we twee of drie keer per week een uur goed werken. Als je op dit moment helemaal niets doet, klinkt dat pittig. We zullen dan ook iets milder beginnen. Het toffe aan zo’n insteek is dat je nadien makkelijk nieuwe doelen kunt stellen. Heb je met weinig al iets bereikt? Dan kan er de volgende keer zeker nog wel iets bij. Efficiënte trainingen hebben een dubbel voordeel: ze passen beter in je agenda én er blijft altijd nog ruimte over om progressie te boeken, als jij dat wil.”  

Wat kan je verwachten na zes weken?

“Zes weken is de perfecte start. We houden het haalbaar”, aldus Kat. “We vragen je niet om alles ineens om te gooien. Wie voor de full option gaat, heeft in totaal achttien uur trainen en een aangepaste voeding voor de boeg. Het minimum is zes uur, een uurtje per week. Dat is te doen, toch?” 

Kat is naar eigen zeggen een realist. “Te hoge verwachtingen zijn erg ongezond. Dan stel ik liever haalbare, kleine doelen. Je kunt jezelf makkelijk motiveren om die te halen. Extra hard werken voor een programma of andere speciale gelegenheid doe ik niet. Ik zorg dan gewoon dat ik mijn uurtjes sporten, twee of drie per week, zeker niet oversla. Liever dat dan voortdurend de weegschaal checken.”

De grootste valkuil bij beginnende sporters is dat ze te enthousiast beginnen. “Dat houdt geen mens vol. Weet wel dat de veranderingen niet spectaculair zullen zijn als je één keer per week sport. Dat kan wel al sneller als je daarbij ook je slechte voedingsgewoontes aanpakt. Sowieso raden we je aan om de voorgeschreven work-out nog aan te vullen met extra beweging: een keer lopen of fietsen in de loop van de week, of een stevige wandeltocht in het weekend. Als je nu niets doet, zul je met een training per week fitter en gezonder worden, misschien een paar kilo’s verliezen, maar een sixpack krijg je er niet van. Na zes weken heb je al heel wat calorieën verbrand, ben je wat strakker en sterker geworden en staan je spieren meer gespannen.” 

En ook van binnen verandert er heel wat. “Je hersenen leren je spieren beter aansturen en laten meer spieren tegelijk samentrekken. En ook je cardiovasculair systeem heeft met zes weken ruim de tijd om te veranderen. Zo zul je merken dat je uithouding flink verbetert. Je zult bijvoorbeeld verder en ook sneller kunnen fietsen. Echte spierveranderingen, op cellulair niveau, zijn er pas na acht weken.”

Kinesist en medevennoot van Qore Marius Gielen geeft aan dat jezelf motiveren zeker niet makkelijk is. “Willen is niet genoeg. Je móét. Bij Qore beginnen we altijd met een intake. Ik vraag hoe je bij ons beland bent, of je gesport hebt. En dan hoor ik heel vaak: ‘Ik wil…’ En: ‘Dat mag nog wat steviger”. Dit vetje, dat spiertje. Maar zo werkt het niet. Iedereen wil altijd alles, maar hier moet je. Ook na een zware werkdag of -week. Je sleept jezelf in je sportoutfit. En je start gewoon. Elke keer. No excuses.”

(lees verder onder de foto)

‘Body Goals’, Kat Kerkhofs & Marius Gielen. Borgerhoff & Lamberigts. € 24,99.
Stefanie Faveere ‘Body Goals’, Kat Kerkhofs & Marius Gielen. Borgerhoff & Lamberigts. € 24,99.

Vanaf morgen brengen we de drie verschillende trainingsschema’s: Burn, Shape en Build. Tot en met 4 mei kan je een week lang trainen met Kat. Volg hier haar workout met alle tips en tricks (gratis voor abonnees).

Hoe voorkom je dat je na drie weken in de fitness weer opgeeft? Kat: “Ga nooit sporten zonder plan”

Kat Kerkhofs deelt haalbare fitnessplannen voor een strak lijf




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.