Witte wijn, een pintje of toch maar die gin tonic? Zoveel calorieën bevat je favoriete drankje

Diëtiste Sanne Mouha.
Carline Vandercruyssen Diëtiste Sanne Mouha.
De alcohol helemaal afzweren is niet nodig om gezond te leven. Drink je graag een glaasje? Diëtiste Sanne Mouha lijst op hoeveel calorieën elk drankje bevat. Zo houd je het verantwoord en gezond.

 Bieren

Dat bier een wat zwaardere drank is, is bekend. Maar er zit flink wat calorieverschil tussen de verschillende soorten (kcal zijn berekend per glas).

(lees verder onder de foto)

Van links naar rechts: trappistenbier, abdijbier, kriek en pils.
rv Van links naar rechts: trappistenbier, abdijbier, kriek en pils.

• Trappist: 231 kcal
• Abdijbier: 198 kcal
• Kriek: 125 kcal
• Pils: 113 kcal

Wijnen

• Schuimwijn: 74 kcal
• Zoete witte wijn: 120 kcal
• Droge witte wijn: 84 kcal
• Rode wijn: 94 kcal
• Rosé: 90 kcal

(lees verder onder de foto)

Van links naar rechts: droge witte wijn, schuimwijn, rode wijn, rosé en zoete witte wijn.
RV Van links naar rechts: droge witte wijn, schuimwijn, rode wijn, rosé en zoete witte wijn.

Sterke drank

• Whisky: 96 kcal
• Gin: 94 kcal
• Rum: 94 kcal
• Tequila: 95 kcal

(lees verder onder de foto)

Van links naar rechts: whisky, tequila, rum en gin.
Getty Images/Shutterstock Van links naar rechts: whisky, tequila, rum en gin.

Likeuren

• Likeur met room (type Baileys): 117 kcal
• Cointreau: 116 kcal

(lees verder onder de foto)

Links Baileys, rechts Cointreau.
rv/Shutterstock Links Baileys, rechts Cointreau.

Cocktails

• Margarita: 215 kcal
• Gin tonic: 156 kcal. Je maakt deze nog lichter door voor een light tonic te kiezen. Dan bevat een glas 118 kcal.
• Aperol Spritz: 142 kcal
• Mojito: 183 kcal

(lees verder onder de foto)

Van links naar rechts: margarita, gin tonic, Aperol spritz en mojito.
rv/Shutterstock Van links naar rechts: margarita, gin tonic, Aperol spritz en mojito.

Gezond leven was nog nooit zo makkelijk dankzij de tips van HLN en Sanne Mouha. Heb je een dag van de 21 dagen gezond gemist? Je kan hier alle dagen terugvinden. 

Meer lezen? 

Getest: onze biersommelier proefde 15 alcoholvrije bieren en selecteerde haar topfavorieten

Dag 15: Neem de tijd voor je maaltijd en zondig af en toe. Tips om een gewoonte te maken van gezond eten

Dag 14: Heb je moeite om je gezonde gewoonte vol te houden? Sanne geeft motivatietips




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Heyvaerts

    Leuk, rum heeft iets van een 96 kcal. Dus cuba libre is best een calorie-arm drankje. Met deze gedachte in het achterhoofd drink ik er voortaan 2 per dag in plaats van 1.

  • Yvan Van Nieuwenhuyze

    Vers citroensap,cayennepeper,gember, ananas, groene thee, zwarte koffie helpen om alles sneller te verbranden !! weinig brood,patat,pasta en rijst en je kan v/d rest uw pens vol fretten :-)) salaat,koolsoorten,bonen,wortelen, allerlei blad groente ,eieren,vis, vlees overgoten met een GOEI scheut olie..

  • Richard Tolenaars

    Ga toch weg met dat gezeik over calorieën, beweeg een beetje meer, dan is er niets aan de hand.

  • Thomas Van den Bulck

    Beter per 100ml neergezet, dit zegt weinig

  • Hans Hoppe

    Wat maakt dat nu uit ? Zijn er echt mensen die Joules (want dat is de echte eenheid van energetische waard !) gaan tellen en zo hun genieten naar de knoessels helpen ? Als het maar lekker is, is mijn motto. Weg met vermanende en belerende vingertjes !