Wat u tijdens uw zwangerschap eet, kan levenslang gevolgen hebben

THINKSTOCK
Luister naar uw lichaam: het is een advies dat zwangere vrouwen vaak te horen krijgen. Maar wanneer uw lichaam u zegt dat het zin heeft in een liter ijs of een extra grote portie friet, volgt u deze raad best niet op. Ook al eet u nu voor twee. In haar nieuwe boek 'What to eat when you're pregnant' legt obesitasonderzoeker Nicole Avena uit waarom.

In sommige gevallen is het inderdaad een goed idee om naar uw lichaam te luisteren. Vooral wanneer het u dwingt vroeg naar bed te gaan of veel eiwitten te eten. Maar met tal van onweerstaanbare, ongezonde snacks binnen handbereik, kan u best niet altijd aan uw lichaam gehoorzamen. Want, zo schrijft Nicole Avena, wanneer u zwanger bent is het nóg belangrijker dat u grote porties vermijdt en gezond eet.

Een eerste reden: de gemiddelde vrouw (in de VS) is al zwaarlijvig of obees wanneer ze zwanger wordt. Volgens Avena verhoogt dat het risico op zwangerschapsvergiftiging, zwangerschapsdiabetes en postnatale bloedingen. 46 tot 59 procent van deze vrouwen komt tijdens de zwangerschap meer aan dan nodig is, en deze kilo's gaan in de meeste gevallen niet meer weg.

Zwaarlijvigheid verhoogt het risico op zwangerschapsvergiftiging, zwangerschapsdiabetes en postnatale bloedingen

Langdurige impact

Bovendien wordt vandaag de dag algemeen aangenomen dat wat in de baarmoeder gebeurt een impact heeft op de gezondheid en levensstijl van het kind. Onderzoek van Avena en haar collega's - voornamelijk op ratten - heeft aangetoond dat de gevolgen van een suiker- en vetrijk dieet verder gaan dan dat het kind obees opgroeit.

Een zwangerschapsdieet, zo schrijft Avena in haar boek, kan een langdurige impact hebben en het risico van het nageslacht op mentale gezondheidsproblemen, sociale gedragsproblemen, verminderde cognitieve capaciteiten en een grotere stressgevoeligheid verhogen.

Maar Avena, zelf zwanger, wil in haar boek niet negatief zijn. Nadat ze haar lezers door de harde wetenschap over gewichtstoename en de risico's van een slechte voeding heeft geleid, biedt ze hen een handige gids aan die van week tot week aangeeft welk deel van hun baby op dat moment in volle ontwikkeling is en wat ze tijdens die week zouden moeten eten. Zo draait week 34 bijvoorbeeld om pompoenen. Die zijn rijk aan vezels, essentieel om constipatie in die periode te voorkomen.

Een leuke benadering, maar volstaat een gezonde, gebalanceerde voeding dan niet tijdens een zwangerschap? "Het is niet de bedoeling vrouwen gedurende een bepaalde week spruiten te doen eten", zegt Avena aan The Guardian. "Maar ik bied hen een manier om gezond te eten op voorschrift. Uit de obesitascijfers blijkt duidelijk dat het niet volstaat om mensen te zeggen dat ze gezond moeten eten."

De wetenschapster geeft ook tips om aan hunkeringen te weerstaan. Beter dan zich ertegen proberen te verzetten, is het uw driften te erkennen en aanvaarden. Vooraf plannen, helpt: zorg ervoor dat gezonde voeding snel en makkelijk beschikbaar is en vraag vrienden en familie u geen snoep voor te schotelen.

Het volstaat niet om mensen te zeggen dat ze gezond moeten eten. Dat blijkt duidelijk uit de obesitascijfers'

Nicole Avena, onderzoeker

Omkeerbaar?

Maar wat als u toch niet aan de verleiding heeft kunnen weerstaan, en geregeld een liter ijs verorberd heeft tijdens uw zwangerschap? Kunnen eventuele kwalijke gevolgen nadien nog uitgewist worden? De gevolgen van de wisselwerking tussen natuur en voeding op de mens zijn moeilijk te bestuderen. Avena onderzocht het bij ratten: ze plaatste babyratten, geboren bij moeders op een suiker- en vetrijk dieet, na de geboorte bij ratten op een gezond dieet. De ratten hadden nog steeds de neiging om suiker- en vetrijke voeding te consumeren.

Mensen kunnen hun kinderen echter leren zichzelf te beheersen en de signalen van verzadiging te herkennen. "En dat zal de effecten verzachten die mogelijk zijn ontstaan door blootstelling in de baarmoeder."

'What to Eat When You're Pregnant' door Nicole Avena is uitgegeven bij Ten Speed Press.