Waarom zien surfers er zo goed uit? Dit eten surfchicks

thinkstock
Ze hebben lekker warrige blonde lokken, eindeloze benen en strakke buiken. Surfer girls zijn de bikinidroom. Natuurlijk helpt de flinke workout die surfen is om een strak en gespierd lichaam te krijgen, maar surfers houden er ook een andere gezonde gewoonte op na: hun voedingspatroon. Wij weten wat die surfmeisjes écht eten (en het is heus niet alleen watermeloen).

Eerst een paar misverstanden de wereld uithelpen voor je - net als ons - enthousiast op surfkamp vertrekt:

1. Surfen is heerlijk, maar makkelijk is het niet. Je gebruikt elke spier in je hele lichaam. En dat doet vooral pijn. Voor drie seconden op je plank, moet je eerst een half uur tegen de branding in ploeteren.
2. Vergeet foto's van de ultieme surf babes. Op jouw eerste surffoto's sta je met afgezakte bikinibroek (daarom is die wetsuit nog niet zo'n slecht idee), een rode uitslag op je buik (dat schuurt zo'n surfplank) en hangt je haar niet in beach waves, maar natte dreadlocks voor je gezicht.
3. Surfers leven niet op cocktails en stukjes watermeloen. Ze eten. En veel ook. Maar wel de juiste dingen.

Op jouw eerste surffoto's sta je met afgezakte bikinibroek, een rode uitslag op je buik en natte slierten dreadlocks die voor je gezicht hangen.

Eten zoals een surfer: veel energie, weinig alcohol

Het ziet er dan wel allemaal rock 'n roll uit, die hippe bende met zongebleekte haren die van zonsopgang tot zonsondergang op het strand hangt, échte surfers leven eigenlijk heel gezond. Ze hebben hun lichaam namelijk hard nodig als ze de strijd met metershoge golven aangaan. En dat doe je niet met een flinke kater (geloof ons!).

Surfers weten precies wat goed is voor hun lichaam, wat ze nodig hebben om hun spieren te voeden en om boordevol energie elke dag de branding in te duiken. Van wie kan je dus beter het zomers dieet afkijken?
Deze voedingstips pikten we op op surfkamp.

Surfers weten precies wat goed is voor hun lichaam. Van wie kan je dus beter het zomers dieet afkijken?

thinkstock

Ontbijt: trage suikers en proteïnen

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag voor surfers. De energie die ze opdoen houdt hen tot de middag op de been. Een slimme combinatie van trage suikers uit granen en fruit (havermout, quinoa, banaan, dadels) en proteïnen (Griekse yoghurt) zorgt hiervoor.

Recept: quinoapap met kaneel, dadels, noten en zomerfruit

1 kop quinoavlokken
2 koppen heet water
snuifje kaneel
5 walnoten
1 banaan of een portie zomerse bessen, granaatappel (naar smaak)
3 gedroogde dadels, ontpit, niet gezoet

Laat de quinoavlokken koken in heet water tot ze gaar zijn en het water helemaal opgenomen is. Voeg wat kaneel toe. Om te zoeten kook je 3 gedroogde dadels in kleine stukjes gesneden toe. Werk af met stukjes banaan en de verkruimelde walnoten.
Dit recept geeft je geen opgeblazen gevoel (handig op de surfplank) en geeft voor minstens een paar uur energie.



thinkstock

Lunch: een berg groenten met een stukje kip of kaas

In de lunchbox van surfers zitten geen klassieke boterhammen. Die blazen je buik te hard op en maken je moe. Nieuwe energie halen ze uit heel veel groenten in veel verschillende kleurtjes. Het helpt dat je in warme surflanden meestal heel veel keuze hebt. Maar groenten zijn natuurlijk meteen weg als je ook nog lichamelijke inspanningen doet. Voorkom het hongergevoel door proteïnen aan de maaltijd toe te voegen: een gekookt eitje, stukjes geitenkaas of gerookte kip zijn prima. Ook een topper: wat avocado door je salade. De gezonde vetten mag je écht wel hebben na een dagje sporten.

thinkstock

Avondmaal: lekker grillen

Op surfvakantie in Marokko kregen we elke avond een heerlijk dampende groententajine voorgeschoteld. Je hebt 's avonds een reuzehonger, maar surfers gaan vroeg naar bed, dus te zwaar tafelen is geen goed idee. Geen klassieke BBQ dus, maar je zit vlak aan het strand...kies dus voor een stukje verse gegrilde vis. Zoete aardappelen in de schil zijn ook heerlijk. 

Unsplash

En tussendoor?

Drinken, veel drinken. En nee, niet alleen koude pintjes en kleurrijke cocktails. Die bewaar je beter voor na je surfavontuur. Ga je naar tropische stranden dan kan je vers kokoswater bestellen, beter dan welk sportdrankje ook. Fruit en groenten die veel vocht bevatten zijn ook lekker om de zoute zeesmaak uit je mond te spoelen: komkommer, watermeloen, ananas, tomaatjes.

thinkstock