Waarom sportieve voornemens met nieuwjaar minder kans op succes hebben

Getty Images/iStockphoto
Zwoegend en zwetend, met een gezicht zo rood als een tomaat: velen starten het nieuwe jaar met sportieve voornemens. Dat gaat voor de ene al wat vlotter dan voor de andere. Maar laat een ding duidelijk zijn: jezelf moed indrinken met oudjaar helpt absoluut niet.

“2019 is het jaar dat…”, gevolgd door een goed voornemen. Op nummertje twee van de vijf ‘populairste’ voornemens in België staat bewegen. Meer dan zeven procent van de Belgen hoopt op een sportiever 2019, en meer dan dertig procent denkt dat ze niet zullen slagen in hun opzet, nog voordat het nieuwe jaar begon.

Glaasjes bubbels die rijkelijk vloeiden, kunnen immers meteen roet in het eten gooien. Al stonden de nieuwe hardloopschoenen en/of de opgeblonken mountainbike klaar, al schafte je jezelf een abonnement bij de fitness aan: een uitgeput lijf sleur je niet zomaar vijf kilometer vooruit, duw je met veel moeite een berg op, laat staan dat je jezelf in een fitness waagt.

Minder energie

Vanaf twee glaasjes alcohol ondervind je al een negatief effect op sportprestaties. Geen wonder want de lever wordt gehinderd in haar werking: “Alcohol is een gif. De lever zal zich logischerwijs focussen op het afbreken van dat gif”, aldus Glen Van den Bulcke (27), personal coach bij Fitter & Fitter.

De lever zuivert het bloed en verwerkt dus alcohol. Daarnaast is het orgaan verantwoordelijk voor de opslag van glycogeen (koolhydraten), een belangrijke energiebron voor het lichaam. Als het verwerken van alcohol te veel activiteit van de lever vereist, daalt het bloedsuikerniveau alsook het energiepeil. “Koolhydraten zijn de brandstof van het lichaam. Maar als je te veel drinkt, heeft je lever alle energie nodig om alcohol af te breken”, legt Glen Van den Bulcke nog uit.

Getty Images/iStockphoto

Koolhydraten aanvullen

Hij reikt ook meteen een snelle oplossing aan: “Heb je de dag voor een sportieve prestatie te veel gedronken? Dan nuttig je maar best een maaltijd rijk aan koolhydraten”. Denk daarbij aan pasta, rijst en brood. “Natuurlijk moet je dat een tijdje op voorhand eten en niet vlak voordat je gaat sporten. Dat zou ook niet veel goeds betekenen.”

Vochtbalans

Verder nog droogt alcohol het lichaam uit. Enerzijds versnelt drinken het vochtverlies, anderzijds worden er belangrijke mineralen en vitamines aan het lichaam onttrokken. “Wissel af en drink voldoende water”, daarmee doelt Van den Bulcke op oudejaarsavond. Als dat plan mislukte, dien je voldoende water te drinken voordat je sport. “Isotone drankjes en andere sportdranken zijn een goed alternatief voor water. Ze bevatten ook mineralen waardoor het vocht sneller in het bloed wordt opgenomen en het bloedvolume ook beter behouden blijft.”

Goede basisconditie

Wie in 2018 al regelmatig sportte: eigenlijk is het ook beter om geen alcohol te drinken nadat je sport. Alcohol hindert immers het herstelproces na een grote fysieke inspanning. Je lichaam produceert melkzuur tijdens het sporten en dat melkzuur wordt minder makkelijk afgebroken wanneer de lever instaat voor de afbraak van alcohol. Melkzuur dat zich ophoopt, veroorzaakt spierpijn. “Dat is voor mij voldoende reden om niet te veel of zelfs geen alcohol te drinken”, vindt Van den Bulcke. Ook wie het jaar 2019 start met een goede basisconditie ondervindt jammer genoeg de negatieve gevolgen van een stevig nachtje ‘stappen’.

Tips 

Of Glen Van den Bulcke zelf zal drinken met oudejaarsavond? “Niet te veel”, antwoordt hij resoluut. “Ik loop morgen een wedstrijd als ambassadeur van Polar Benelux”, legt hij uit. “En je kan er prijzen winnen.” Hij geeft nog enkele tips aan wie zich morgen ook aan een sportieve uitstap waagt.

1. Slaap

“Zorg dat je voldoende slaapt. Minder slaap zorgt voor minder motivatie, goesting en zelfcontrole. En wie geen zelfcontrole heeft, presteert niet of minder.”

2. Stel een realistisch doel

“Een vaag doel heeft trouwens weinig kans op slagen. Daarom is het goed om jezelf bijvoorbeeld in te schrijven voor een wedstrijd. Wil je bijvoorbeeld meedoen met de Ten Miles in Antwerpen, dan is het goed om intussen al enkele kleinere loopwedstrijdjes te lopen, dat zijn tussendoelen.”

3. Gebruik sociale media op een positieve manier

“Maak je gebruik van sociale media? Kijk dan niet continu naar de verwezenlijkingen van anderen, maar deel je persoonlijk doel wel. Zo ontvang je dikwijls veel steun. Bovendien ben je zo weer een beetje strenger voor jezelf.”

4. Plan op voorhand

“Deze tip is erg belangrijk. Als je niet plant, lukt het niet.”

5. Begeleiding

“Wie geen kennis van zaken heeft of twijfelt, kan zich laten begeleiden. Zo zal je trouwens ook sneller resultaten zien. Voor sommigen is het trouwens ook makkelijker om in groep te sporten, anderen doen het dan weer het liefst individueel. Ken jezelf, daar start het.” 

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div><div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> Dit bericht bekijken op Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@glenvandenbulcke) op




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.