Waarom kickboksen dé sport voor oudere mensen is

Thinkstock
Kickboksen lijkt een sport die vooral door jonge mannen beoefend wordt, maar als het van de wetenschap afhangt leren we binnenkort allemaal hoe we een correcte 'punch' moeten uitvoeren. Zélfs de oudere generaties, want de sport blijkt heel wat voordelen te hebben op latere leeftijd.

Prof. Kurt Jackson van de Dayton University in Ohio is een van de fervente voorstanders van kickboxing. De neuroloog, die gespecialiseerd is in revalidatie, vindt dat de sport alleen maar voordelen heeft voor oudere mensen. Dat is omdat het boksen anders omgaat met je lichaam dan bijvoorbeeld lopen, yoga of trainen met gewichten. "Er is een verschil tussen kracht en macht", aldus Jackson. "Pure macht is wat een gewichtheffer gebruikt. Maar kracht produceren, daar heb je snelheid en behendigheid voor nodig."

De soort kracht die kickboksen je helpt ontwikkelen, helpt ook om je coördinatie, flexibiliteit, balans en mobiliteit te verbeteren. Allemaal dingen die je op latere leeftijd verliest, waardoor oudere mensen sneller hun evenwicht verliezen en een pijnlijke val kunnen maken. "Je leert anticiperen en sneller reageren, waardoor de kans op ongelukken kleiner wordt." Daarnaast is het ook een uitstekende workout die je spieren sterk houdt, wat ook een voordeel is op latere leeftijd.

Thinkstock

Intervaltraining
Maar het zijn niet alleen oudere mensen die gebaat zijn bij kickboksen. Jackson vertelt dat het voor iedereen een heel gezonde optie is, omdat de lessen eigenlijk aan HIIT (high intensity interval training) doen. "Je oefent meestal twee à drie minuten aan één stuk, maar dan wel heel intensief. Je doet ook repetitieve bewegingen, zoals de boksbal steeds opnieuw slaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze vorm van training heel snel een goede invloed heeft op je gezondheid. Zelfs een tiental minuten levert al dezelfde voordelen op voor hart en longen als 45 minuten bewegen aan een minder intensief tempo." En daarnaast verbrandt het ook flink wat calorieën: "Meer dan 8 kcal per minuut. Dat is hetzelfde als bij een fikse zwemsessie."

Helaas zit er ook één addertje onder het gras. De snelle bewegingen bij kickboksen zijn vrij belastend voor je rug, knieën, heupen en schouders. Het is dus belangrijk om rustig te beginnen en gradueel op te bouwen, zéker bij oudere mensen. "Als je een blessure hebt of iets dergelijks, beoefen je de sport het beste in overleg met een specialist. Die kan de oefeningen dan aanpassen aan jouw lichaam, zodat je je niet bezeert."