Waarom je géén 10.000 stappen per dag moet zetten

Getty Images
We zitten allemaal te veel en zouden 10.000 stappen per dag moeten zetten. Dat gezondheidsadvies hebben we in onze oren geknoopt, maar klopt het wel? Blijkbaar toch niet helemaal.

De dagen dat ik 10.000 stappen per dag heb gehaald, kan ik op één hand tellen. Tijdens een festival of citytrip valt het wel eens voor, bijvoorbeeld. En eerlijk? Ik ken ook bijna niemand die elke dag dat absurde doel haalt. Waarom hebben we het dan in ons hoofd gehaald dat 10.000 dagelijkse stappen gezond zijn? 

Geslaagde marketingzet

Het idee werd in 1960 gelanceerd door een Japanse wandelclub, die een soort stappenteller op de markt wou brengen. Het apparaatje heette ‘man-po-kei’. Vrij vertaald is dat 10.000-stappen-meter. Het gebruik van de slogan ‘Zet elke dag 10.000 stappen’ was dus eigenlijk niets meer dan een slimme marketingtruc. 

“Andere stappenteller-bedrijven namen de slogan over, waardoor het idee van de 10.000 stappen per dag al snel immens populair werd. Maar er is geen wetenschappelijk bewijs voor”, reageert Elroy Aguiar, een postdoctorale onderzoeker aan de School of Public Health and Health Sciences aan de universiteit van Massachusetts Amherst. “Dit zogezegd magische getal is nergens op gebaseerd. Ik heb zo’n vermoeden dat zulke bedrijven wel weten dat de gemiddelde mens ongeveer 6.000 stappen per dag zet. En ze hebben een willekeurig doel gekozen dat net een tikje hoger ligt: 10.000 dus.” 

Daarnaast is een streefdoel van 10.000 stappen per dag nogal kort door de bocht. Voor sommigen is het immers een hele prestatie als ze van 2.500 stappen naar 5.000 stappen gaan, dat ook al positieve gevolgen op je gezondheid heeft. Een doel als 10.000 stappen per dag kan voor mensen die eerder passief zijn, intimiderend overkomen. Het zou hen zelfs kunnen ontmoedigen om te bewegen. Vandaar: de ‘one size fits all’-aanpak werkt niet altijd. 

Welke gezondheidsadviezen moet je dan wel volgen? Volgens het Universitair Sportcentrum van de KU Leuven doe je er goed aan om een halfuur per dag matig intensief te bewegen. Denk aan een wandeling maken of naar de supermarkt fietsen. Daarnaast moet je minstens 3 keer per week gedurende 20 minuutjes intensief bewegen, bijvoorbeeld joggen, zwemmen of hockey spelen. En als je hier rekening mee houdt, zet je volgens Aguiar per dag ‘slechts’ 7.000 tot 8.000 stappen. 

Hiermee willen we je trouwens niet ontmoedigen om elke dag 10.000 stappen te zetten. Haal jij dit doel? Proficiat! Maar als het niet lukt, moet je je niet al te schuldig voelen. Probeer in plaats van steeds naar die stappenteller te staren een paar andere dingen uit. Sta recht in plaats van steeds te zitten, jog wat in plaats van te wandelen en probeer vooral meer te bewegen dan je voordien deed.




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Samantha Van Gurp

    Ik haal alle dagen minstens 13000 stappen....

  • stefke uit Dendermonde

    14367 stappen vandaag. Dagelijkse kost.

  • Rudy Praet

    Belachelijk maar 10000 stappen.

  • James Holden

    10.000 is helemaal niet veel, ik heb 5 jaar lang met Fitbits rondgelopen en ik haalde (bijna) dagelijks de 10K. 20.000 en erboven waren eerder wat zeldzamer. Ik ben niet eens een loper of jogger. Alles onder de 10K zijn bij mij erg passieve dagen, bv een luie zondag thuis en zelfs dan haal ik nog met gemak 6000.

  • Charlotte De greef

    Sedert ik iedere dag nog of wandel, voel ik me immens veel gezonder. Het heeft een effect op de gekste dingen, een beter figuur maar ook bvb nooit meer koude, beter slapen, kan eten wat ik wil zonder bij te komen, mijn huid is mooier, mijn haar is mooier, ik kan me beter concentreren en mijn humeur is beter. Ik kan het alleen maar aanbevelen!