Waarom je er meteen na een work-out gespierder uitziet

Stockafbeelding ter illustratie.
Foto door rawpixel.com via Pexels Stockafbeelding ter illustratie.
Je hebt misschien ook al wel opgemerkt dat je er meteen na een stevige work-out een stuk gespierder uitziet dan je eigenlijk bent. Een fenomeen dat sinds de documentaire ‘Pumping Iron’ met Arnold Schwarzenegger ook wel “the pump” wordt genoemd. Hoe komt dat en zorgt het voor meer spieren?

Laten we als voorbeeld nemen dat je een dumbbell of halter vastneemt om je biceps te trainen. Terwijl je het gewicht optilt, worden de verschillende vezels in je biceps groter. Je aderen trekken samen en er wordt bloed in de spieren gepompt. Omdat er sneller bloed binnenkomt dan er buiten gaat (de doorbloeding wordt verhoogd tijdens het sporten) raken de spieren tijdelijk erg doorbloed. Het aantal metabolieten (stoffen die nodig zijn voor de stofwisseling, nvdr.) neemt ook snel toe, wat dan weer zorgt voor het branderige gevoel in je spieren aan het einde van een work-out. Tegelijkertijd zorgt het ook voor extra vloeistof die in de spier wordt getrokken.

Het is die opeenhoping van vocht en bloed in de spieren die ervoor zorgt dat je er gespierder uitziet meteen na het sporten. Daarom doen bodybuilders doorgaans nog een paar extra oefeningen voor ze op een podium stappen zodat ze er extra “opgepompt” uitzien. Het effect is helaas van korte duur en nog voor je onder de douche staat, zullen je spieren alweer aan het krimpen zijn tot hun normale staat. Als je oefeningen doet waarbij je niet steeds dezelfde actie achter elkaar uitvoert zoals bij gewichtheffen – ‘a rep’ in het Engels – zal je minder snel dit effect verkrijgen.

Krijg je er meer spieren van?

Sommige sporters geloven heilig dat ‘the pump’ noodzakelijk is om meer spieren te krijgen, maar daar kunnen we kort in zijn: Amerikaanse onderzoekers bestudeerden het fenomeen in 2015 en concludeerden toen dat het effect enkel optisch is en niet bijdraagt aan meer spiergroei. Wel zorgt een training waarin je veel ‘reps’ achter elkaar doet voor een bepaalde opbouwende stimulans voor je spieren. Wat vaker gewichten heffen bijvoorbeeld is dus geen slecht idee als je stevigere spieren wil. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.