Exclusief voor abonnees

Waarom je dat buikje en die ‘love handles’ maar niet weg krijgt: Lieven Maesschalck en zijn team geven advies over probleemzones

Hoe komt het dat je zo moeilijk afvalt rond je buik en heupen? Lieven Maesschalck geeft advies.
Shutterstock Hoe komt het dat je zo moeilijk afvalt rond je buik en heupen? Lieven Maesschalck geeft advies.
Als je gaat sporten en gezonder eten duurt het even voor je echt resultaat ziet, maar de geduldigen onder ons worden beloond. Alleen: dat buikje gaat maar niet weg. En hoe zit het met die love handles, de vetophoping op je heupen? Sportkinesist Lieven Maesschalck en zijn team geven advies over hoe je ook rond je probleemzones gewicht verliest. 

Waarom komt dat buikje pas na je 30ste en niet op je 20ste? Is afvallen moeilijker vanaf een bepaalde leeftijd?

Lieven Maesschalck: “Je metabolisme vertraagt met ouder worden, maar het kan ook dat je op je 30ste (on)bewust meer met andere dingen in je leven bezig bent, waardoor je energieverbruik lager en je energie-inname hoger ligt dan vroeger. Misschien ging je als twintiger nog drie keer per week sporten en nu niet meer. Of misschien neem je al eens een extra hapje voor het slapengaan, terwijl je dat vroeger niet deed. Of het is al eens wat drukker op het werk, waardoor je een maaltijd overslaat, wat maakt dat je die dag meer snoept. Ga dus voor jezelf na of je effectief wel hetzelfde eet als toen je twintig was...”

Hoe krijg ik mijn ‘love handles’ — het vet op mijn heupen — weg?

“Die ‘love handles’ ontstaan omdat je meer calorieën eet dan je nodig hebt. Daarom moet je je verbruik verhogen door te sporten en tegelijkertijd minder calorieën in te nemen. Probeer zoveel mogelijk snelle suikers (koekjes, snoep, gebak, frisdrank...) te mijden. Kies in plaats daarvan voor eiwitrijke producten als kwark, yoghurt, melk, magere vleeswaren... Die zorgen voor een lang gevoel van verzadiging en het behoud van spiermassa.”

Mijn zwangerschapsbuikje gaat maar niet weg. Wat kan ik doen?

“Als je gewicht wil verliezen, moet je lichaam in een negatieve energiebalans komen. Dit kan op twee manieren: door ervoor te zorgen dat je meer gaat verbruiken door te sporten, of door minder energie op te nemen dan je nodig hebt. De combinatie van beiden geeft het beste resultaat. Kijk eens naar je voedingspatroon. Eet je dingen waarvan je weet dat ze niet zo goed zijn voor je gezondheid? Probeer ze dan af te bouwen of te vervangen door een gezond alternatief. Zoek een sport die je graag doet en waar je tijd voor kan vrijmaken. Zoek eventueel een sportmaatje, want dat motiveert.”

Waarom blijven de kilo’s vooral op mijn bovenbenen en heupen hangen?

“Vrouwen gaan automatisch sneller vet opslaan op heupen en billen, omdat ze meer oestrogeen (vrouwelijk geslachtshormoon, red.) aanmaken, wat de vetopslag bevordert. Het breder worden van de heupen heeft dus te maken met de vrouwelijke fysiologie en is dan ook heel normaal. Waar je het makkelijkst vet opslaat, hangt af van je lichaamstype. Het is trouwens onmogelijk om maar op één bepaalde plek vet te verbranden. Door te sporten en de juiste voeding stijgt het algemene energieverbruik en zal je geleidelijk aan vermageren.”

Waarom kom ik als man zo makkelijk bij op de borst en hoe raak ik van dat vet af?

“Mannenborsten ontstaan wanneer overtollig vet wordt opgeslagen bij de borst. Foute voeding kan hiertoe bijdragen. Gezonder gaan eten is dus een eerste stap om ervan af te geraken. Een tweede oorzaak is gebrek aan beweging. Cardio en krachttraining bieden een oplossing. Heb je echter geen overgewicht, maar toch mannenborsten, dan kan er een dieperliggende reden zijn. Raadpleeg dan je arts.”

Hoe krijg je dat laatste vetlaagje op je buik weg, zodat je je ‘sixpack’ beter ziet?

“Daarvoor is het belangrijk om het juiste evenwicht te vinden tussen gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging. Deze twee factoren zorgen ervoor dat je verbruik omhoog gaat, waardoor je gaat vermageren. Leg de nadruk op je eiwitinname om zo je spiermassa te behouden.”

Heeft een bierbuik echt met bier te maken?

“Niet alleen met bier, het is een combinatie van factoren. Uiteraard bevat bier een hoop calorieën en hoe sterker de drank, hoe hoger het aantal. Eén gin tonic bevat bijvoorbeeld 250 à 300 kcal. Een avondje op café brengt dus snel wat extra’s met zich mee. Bovendien krijgen veel mensen na een avondje stappen nog zin in eten en dan maken ze meestal niet de gezondste keuze. Combineer dit met een tekort aan beweging en je hebt al snel een energie-overschot, dat wordt opgeslagen in de vorm van vet ter hoogte van de buik.”

Gezond eten, zorgen voor genoeg beweging en fit blijven: het is geen gemakkelijke opgave. Speciaal voor jou bundelen wij hier alle adviezen van experts rond voeding, beweging en sport.   

Lees ook binnen HLN+ :

Deze vijf dingen maken écht een verschil voor je slaap, zegt slaapexperte UZ Gent

Last van rugpijn? Lieven Maesschalck laat helder zien hoe je moet zitten en staan

Waar komt die vermoeidheid toch vandaan en wat kan je eraan doen? Expert en controlearts geeft tips




11 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Iggy van den Haesevelde

    Eet dagelijks zalm of kipfilet en let op niet te veel aardappelen veel sporten ik doe dagelijks 45min fietsen ik de gym dan men spieren trainen en dan nog 10 a 15 min op de loopband

  • Michael Vandamme

    Eet eens meer een stuk kipfilet in de plaats van worsten en spek en ander vettig vlees. Scheelt een pak in calorieën en dan nog het beleg dat je op je boterham smeert is ook 1 en al suiker of vet. Probeer je calorieën eens te noteren dagelijks met een fitness app en je zal direct zien welke de calorie bommen zijn. En niet te vergeten alcohol. Eén dag int weekend drinken en er zijn al 4 dagen diëten voor niets geweest

  • Stephan Chef

    Elk pondje passeert het mondje, dus alles wat minder en beweeg wat meer en de kilo's verdwijnen als sneeuw voor de zon.

  • Carlos Simonis

    Heb 110 kg gewogen en ik zat mijzelf vreselijk in de weg. Heb geen dieet gevolgd, mijn gedachten was, je hebt zoveel overvloedig voedsel naar binnen gewerkt en nu zal je het ook andersom moeten doen. Binnen 3 maanden zat ik al 73 kg. Veel water gedronken, gestopt met roken, en alleen op groentes/vis geleefd, ook uitkijken dressings (suikers) Wij zijn nu 10 jaar verder en ik weeg nu 5 jaar lang 78 kg. Kwestie van mentaliteit. O ja, ben inmiddels 64 jaar.

  • jan verstrepen

    Als je de hele dag actief bent heb je geen dieet nodig.