Exclusief voor abonnees

Waarom geen aardappelen en brood? Moet ik mijn maaltijden afwegen? Pascale Naessens beantwoordt al je vragen (deel 2)

Pascale Naessens ontving meer dan 500 vragen van onze lezers.
rv Pascale Naessens ontving meer dan 500 vragen van onze lezers.
Vanaf 24 augustus tot en met 2 september kookt Pascale Naessens voor jou. Op onze vraag stelde zij een menu samen, van ontbijt tot avondmaal — zonder snelle koolhydraten én met veel fruit, groenten én zelfs vetten. Dat het onderwerp leeft, bewijzen de ruim 500 vragen die onze lezers aan Pascale stelden. Wij maakten een selectie van de onderwerpen die het meest terugkomen. Vandaag: waarom brood en aardappelen niet op het menu staan, portiegroottes, makkelijke lunchgerechten en gezonde tussendoortjes.

Waarom schrap je aardappelen en brood van het menu?

Pascale Naessens: “Van mij mag iedereen eten wat hij of zij wil. Maar ik merk dat vooral de mensen zelf zoekende zijn en zelf ondervinden dat het anders moet. Ze voelen zich futloos, komen aan, ervaren moodswings... Je ziet dat heel veel mensen heropleven als ze minder snelle koolhydraten eten. Voor velen werken snelle koolhydraten bijzonder verslavend, ze hebben er nooit genoeg van en hebben altijd honger (typisch voor mensen die veel (snelle) koolhydraten eten). Dat is niet het geval bij verse, echte voeding (geen fabrieksvoeding). Aardappelen en brood hebben hun dienst bewezen in tijden van voedselschaarste, ze gaven de nodige calorieën aan een hele bevolking. De laatste decennia zijn daar ook nog eens pasta, witte rijst, ontbijtkoeken, frisdranken en gesuikerde ontbijtgranen bijgekomen. We eten alleen nog maar op suiker gelijkende voeding.”

“We leven in een wereld van overvloed, waar alle mogelijke voeding beschikbaar is. Wel, ik kies het beste uit het aanbod dat nu beschikbaar is en gewoon brood, pasta, witte rijst en aardappelen horen daar niet bij. Iedere dag brood en aardappelen eten is trouwens erg eenzijdig en helemaal niet gevarieerd. Integendeel, dan heb je enkel suiker binnen en wat vitaminen en mineralen (brood, pasta, koekjes, witte rijst en aardappelen zijn allemaal rijk aan zetmeel/suiker). Het is voeding die bewerkt is om zo zoet mogelijk te smaken. De aardappel is tegenwoordig een grote knol die vooral geselecteerd is omdat hij veel zetmeel en suiker levert. Deze voeding levert vooral lege calorieën en zadelt ons op met hoge suikerpieken, die niet alleen verslavend werken maar ook bijzonder ongezond en dikmakend zijn.”

“Ik kies dus voor het beste uit het aanbod dat nu beschikbaar is: groenten, fruit, noten, zaden, eieren, kaas, volle yoghurt, vis, vlees. Dit is allemaal verse, ongeraffineerde voeding. Het is bijzonder lekker, het brengt mijn hormonen tot rust, het voedt mijn darmbacteriën, het geeft me energie en maakt me gelukkig.”

“We zijn bovendien allemaal verschillend. De één kan meer zetmeel en suiker eten zonder daar direct negatieve gevolgen van te ervaren, terwijl de ander meteen aankomt van zetmeel en suiker. Het is dan ook niet zinvol om te streven naar één voedingspatroon voor iedereen. Leer je eigen lichaam kennen, voel waar je balans ligt en wat het beste bij jou past. Er is misschien veel discussie over voeding, maar over één zaak zijn alle wetenschappers het eens: wie een gezond en energiek leven wil moet vers eten.”

Moet ik mijn maaltijden afwegen? Hoe groot moeten de porties zijn?

“Denk eens aan de jager-verzamelaars waar wij van afstammen. Wegen zij hun eten af? We moeten weer meer voelen en onze interne balans herkennen. Bovendien is er niet zoiets als een algemene hoeveelheid. Ik zou mijn boeken het liefst schrijven zonder hoeveelheden aan te geven. Je persoonlijke behoefte hangt af van het feit of je man of vrouw bent, sportief, jong of oud, klein of groot, of je een zwaar beroep hebt of niet en van je metabolisme. Zo schreef een dokwerker mij: ik ben 20 kg afgevallen door dubbele porties te eten.”

“Belangrijk is om regelmaat te hebben in je eetpatroon. Ben je echt helemaal de pedalen kwijt, laat je dan persoonlijk begeleiden door een deskundige, die je helpt zoeken naar de ideale hoeveelheden die bij jou passen.”

Mag ik echt noten à volonté eten als tussendoortje?

“Waarom zou je noten à volonté willen eten? Eten doe je omdat je honger hebt. Dat we drie keer per dag eten en nog eens tussendoortjes is louter cultureel bepaald. Ik ben geen voorstander van hoeveelheden opgeven, iedereen moet eten tot hij of zij genoeg heeft. Maar dat wil niet zeggen dat je ‘à volonté’ kan eten. Ik ben er ook geen voorstander van om tussendoortjes te eten, enkel wanneer je honger hebt. Als ik tussen de maaltijden door echt honger heb, eet ik noten en ik weeg of tel ze niet. Ik eet tot ik genoeg heb. Veel mensen kennen het onderscheid niet meer tussen honger en goesting. Wie eet uit goesting of tijdverdrijf kan beter zinvollere en creatievere uitdagingen aangaan, het zal je gelukkiger maken.”

Wat neem ik mee als lunch in plaats van brood? Liefst iets dat snel is en ‘s morgens klaar te maken?

Het succes van brood is dat het snel, makkelijk en verslavend lekker is. Wil je geen brood meer eten, dan zul je meer tijd moeten besteden aan je eten. We hebben de laatste decennia enkel gedacht aan het gemak en ons voedingssysteem is helemaal uit de hand gelopen. We zijn niet meer bereid om tijd of energie te stoppen in iets wat ons rechtstreeks energie geeft: eten.” 

“Nochtans is ‘koop vers, kook zelf en eet samen’, de beste garantie op een gezond, energiek en gelukkig leven. Dit gezegd zijnde ben ik zelf ook altijd op zoek naar snel en gezond, maar je moet wel bereid zijn om een minimale inspanning te leveren. Mijn versie van een last minute meeneemlunch is een notencake. Ik maak die klaar op momenten dat ik meer tijd heb, snij die in plakjes en bewaar die in de diepvries. Zo heb je altijd een snelle lunch in huis, die je kunt beleggen met zalm, ham of avocado of gewoon zo uit het vuistje kan eten. Ik wil er ook op wijzen dat alles een gewoonte is. Mijn ijskast is altijd gevuld met lekkere verse ingrediënten (feta, halloumi, tomaten, courgetten, verse kruiden, gestoomde makreel). Ik kan heel snel met de ingrediënten die ik in mijn ijskast vind een heerlijke meeneemlunch maken, juist omdat het een gewoonte is.”

Onze lezers stelden meer dan 500 vragen aan Pascale Naessens. Van altijd honger hebben tot vermageren en van lekkere trek tot goede broodvervangers: we schotelden haar een selectie van de onderwerpen voor die jullie het meest aan het hart gaan. Alle antwoorden van Pascale vind je hier

“Ik eet volgens jouw methode, maar ik vermager niet”: Pascale Naessens beantwoordt al je vragen over haar voedingspatroon

Dit zegt de voedingsdeskundige: “Natuurlijke vetten zijn onschadelijk. Het zijn net de koolhydraten die verdikken”

Benieuwd naar het nieuwe boek van Pascale? In Nog eenvoudiger 2 kookt ze met maar 4 ingrediënten. Alles om het je gemakkelijk te maken. Bestel het boek hier met 10 procent korting.




22 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Anne Walravens

    Ik lees hier allerlei zaken van eet minder en ga een uur wandelen of doe dit en dat... vergeet niet elk lichaam is anders en het zit hem ook in de genen! De ene kan alles eten ongezond vettig en hoeveelheden om u tegen te zeggen en blijft zen spriet... , de andere kijkt nog maar richting eten en er hangt al een kilo bij. Ik blijf erbij tis niet voor iedereen even simpel!

  • Leo Peeters -Duym

    Ik eet veel aardappelen en (volkoren)brood. Wat ik hier lees is pure onzin. Ik woog 92 kilo, nu 69 kilo, al twintig jaar lang (1,78m).

  • danny buyse

    Wie onwetend is heeft meestal de grootste mond is de kortste manier om iemand de mond te snoeren. Er is maar één regel en die is ontegensprekelijk. Wie meer Kcal eet dan verbruikt zal onherroepelijk verzwaren en wie meer verbruikt dan naar binnen werkt zal afvallen. Van 89 kg naar 78 kg in 4 maanden. Zo weinig mogelijk eten is de kortste weg naar de afgrond. Ondervoed, allerlei tekorten en een te lage metabolisme zijn dan de gevolgen.

  • joan vliegen

    Veel eten is niet nodig, wandel iedere dag een uur en drink de hele dag water. Iedereen valt dan makkelijk en snel af. Goedkoop simpel en efficiënt. Het is niet nodig u iets te laten wijsmaken om dan teleurgesteld achter te blijven.

  • PATRICK DE TROYER

    Wij eten elke dag aardappelen en wij zijn allebei mager. Ik ben zelfs te mager wij eten daar alke dagen een andere doort verse groenten en vlees bij. Op onze boterham elke dag iets anders. Wij eten dus ook niet elke dag hetzelfde. Je zou het kotsbeu worden. Die zegt dit moet je eten en een ander zegt nee dat moet je eten. Ik eet zoals ik ben opgevoed. Mijn ouders hebben dit ook jaren zoals ik gedaan aardappelen, grienten en vlees en zij zijn ondertussen 87 jaar. Dus wat is er mis mee ?