Waarom alle topmodellen nu buiten sporten (en jij dat ook zou moeten doen)

Instagram @Joansmalls
Van Joan Smalls tot Hilary Rhoda en Anne Vyalitsyna, onze favoriete topmodellen kiezen er tegenwoordig massaal voor om hun workout naar buiten te verplaatsen. Het is niet alleen leuker dan de sportschool, het heeft ook tal van exta voordelen. En met dat heerlijk weertje van vandaag heb jij geen enkel excuus om niet hetzelfde te doen.

Terwijl we in de winter liever opgekruld in de zetel liggen en de enige marathon waar we aan denken er eentje van Netflix is, zijn die eerste zonnestralen de perfecte motivatie om die sportschoenen weer uit de kast te halen en ons sportiefste beentje voor te zetten. En dat doen we, net als deze topmodellen, best buiten.

Meer calorieën
Wie buiten sport, verbrandt doorgaans meer calorieën. Dat komt omdat je plots met allerlei extra weerstandsfactoren krijgt af te rekenen: wind, hellingen, obstakels op de weg, een moeilijke ondergrond, ... Het zorgt er allemaal voor dat je lichaam harder moet werken en dus ook meer verbrandt.

Goed humeur
Wie de rest van de dag graag goedgeluimd achter zijn of haar bureau zit, kiest er best voor om buiten te trainen. Het is immers bewezen dat tijd buiten doorbrengen (in het zonnetje) minder stress teweegbrengt. Daarnaast zorgt de de extra zuurstof er ook voor dat serotonine wordt vrijgegeven in de hersenen, waardoor we ons gelukkiger voelen.

Instagram @hilaryhrhoda

Je houdt langer vol
Lukt het jou maar niet om langer dan een paar weken te sporten? Dan is buiten lopen of fietsen misschien wel de ideale oplossing. Een Canadese studie wees immers uit dat vrouwen die buiten sporten zich nadien niet alleen beter, gemotiveerder en gelukkiger voelden, maar ook vaker sportten en het langer volhielden dan zij die binnen naar de sportschoon gingen. "Buiten trainen heeft zoveel extra stimuli waar mensen meer waarde aan hechten dan bijvoorbeeld sporten in een sportschool," aldus onderzoekster Isabelle Dionne.

Je gebruikt wat je hebt
In het park zijn er geen dure machines om gewichten te heffen, en dat is maar goed ook. Aan je eigen lichaamsgewicht heb je immers meer dan voldoende (en in de meeste stadsparken zijn er bankjes genoeg voor die steps en tricep-oefeningen). Bovendien zijn die doorgaans niet helemaal waterpas of loodrecht, waardoor je je lichaam zelf in balans moet houden. En zo worden je rug- en buikspieren extra aan het werk gezet.