Waarom afvallen moeilijker is als je ouder wordt

Thinkstock
Linda de Mol is 52 jaar oud en heeft het gehad met haar overtollige gewicht. De Nederlandse presentatrice zette 'Linda Lijnt' op poten, waarin ze haar best doet om zo veel mogelijk af te vallen en andere vrouwen aanspoort om hetzelfde te doen. Na week een was er al twee kilogram af. "Hoezo, afvallen is moeilijker als je ouder wordt?", klonk het.

Jammer voor Linda en alle andere mensen die geen 20 meer zijn en wat gewicht willen kwijtraken: het wordt écht moeilijker naarmate de leeftijd vordert. En dan niet alleen omdat niet iedereen een personal trainer kan betalen die vier keer per week bij je langskomt.

Je leeftijd gaat je immers parten spelen: zelfs mensen die een actief leven leiden verliezen steeds meer spiermassa vanaf hun dertigste. Die spieren worden dan vervangen door vet, waardoor je metabolisme vertraagt en je steeds minder calorieën nodig hebt.

Hormonen
Daarnaast wordt ook je hormoonhuishouding duchtig heringericht. De productie van oestrogeen en testosteron wordt afgeremd. Bij vrouwen gebeurt dat ergens begin hun vijftigste, bij mannen ietsje later. Het effect is echter hetzelfde: je metabolisme krijgt een nog grotere deuk. En daarnaast heb je steeds meer kwaaltjes, waardoor je vanzelf minder actief wordt.

Veel hangt ook af van hoeveel je gewicht geschommeld heeft toen je jonger was. Gewichtstoename en gewichtsverlies verandert ook je lichaam. Mensen die veel kilo's kwijtraakten, hebben minder kcal nodig dan mensen die hun hele leven een stabiel gewicht behielden. Je lichaam kan het verlies van vet immers zien als het begin van een hongerperiode, en gaat dan de calorieën die je opneemt beter vasthouden.

Met gewichten
De oplossing? Ervoor zorgen dat je zo veel mogelijk spiermassa behoudt. Dokters raden oudere patiënten aan om zich niet blind te staren op de weegschaal, maar om gewoon zo gezond mogelijk te leven. En hoe meer spieren, hoe meer je metabolisme op peil blijft. Dat doe je door oefeningen te doen met gewichten, maar ook door voldoende proteïnen te eten.