Vraag aan de expert: moet je meer proteïnes eten om af te vallen?

Getty Images
Wie vetmassa wil verliezen zonder aan spieren te moeten inboeten moet meer doen dan enkel en alleen zijn of haar calorie-inname verminderen. Genoeg proteïnes eten is immers net zo belangrijk.

“Wanneer je een vermageringsdieet volgt, is het belangrijk om niet enkel je totale calorie-inname te laten dalen, maar ook te kijken naar welke calorieën je wel nog eet”, zegt diëtiste Lotte Lemoine daarover. “Wanneer je minder calorieën inneemt dan je lichaam nodig heeft, gaat je lichaam op zoek naar een andere energiebron. Zowel je vet- als je spiermassa kunnen een bron vormen aan energie. De voorkeur gaat naar de verbranding van je vet natuurlijk, maar om te zorgen dat je lichaam zo weinig mogelijk spiermassa aanspreekt als energiebron, is het belangrijk om nog steeds voldoende eiwitten te eten. Die eiwitten vormen immers de bouwsteen van je spieren.”

Eiwitten vind je terug in - hoe kan het ook anders - eieren, maar ook in vlees, vis, kaas- en melkproducten. Daarnaast zijn enkele plantaardige bronnen zoals peulvruchten, sojabonen, tofu, quorn, seitan en tempeh ook een belangrijke bron van eiwitten. 

“Over het algemeen eet de gemiddelde Belg voldoende, vaak zelfs te veel, eiwitten maar als diëtiste probeer ik altijd in het oog te houden dat dit tijdens het vermageringsproces ook zo blijft zodat de spiermassa zoveel mogelijk blijft behouden”, vult Lemoine aan. Al valt er ook een belangrijke kanttekening te plaatsen bij het eten van die eiwitten. “Het is niet de bedoeling om onbeperkt eiwitten te gaan eten. 1 gram eiwit bevat immers evenveel calorieën als 1 gram koolhydraten. Daarnaast moet je niet alleen focussen op het eten van proteïnes. Voor het behoud en de opbouw van je spiermassa is ook beweging en sport enorm belangrijk.”




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jon Molden

    Tom, dat is ook pertinent onwaar. Ik doe al meer dan 13 maanden keto. Ik ben heel streng begonnen maar na 2 maanden ben ik keto gaan doen met een max van 40g koolhydraten per dag. Ik heb me letterlijk nooit zo goed gevoeld als in het laatste jaar. Wat je niet mag denken is dat je zoveel porteinen mag eten als je wilt, dat is fout. Maar hersenen hebben 0g koolhydraten nodig, informeer je aub.

  • Tom Huygens

    Piet, keto is zowat het ongezondste dat er is. Het is een verdedigingsmechanisme dat er voor zorgt dat in geval van extreme nood de hersenen niet afsterven door een gebrek aan glucose (de belangrijkste brandstof voor je hersenen). Maar bij langdurig gebruik verhoog je drastisch de kans op leverproblemen, hartproblemen en galstenen (te veel vet) en ook nierstenen (te veel proteïnen; ik ben zo een nier kwijt geraakt...)

  • Tom Huygens

    Jon, dat is onzin. Je lichaam heeft glucose nodig om de hersenen in werking te houden. 50% van onze glucose gaat daar naartoe. Koolhydraten zorgen ook voor een gezonde darmwerking. Te veel vet is belastend voor de lever en verstopt je aders, te veel proteïne verhoogt de kans op nierstenen. Je moet 50% van je calorieën uit koolhydraten halen, 30% uit vetten, 20% uit proteïnen. Je moet wel geraffineerde suikers en verzadigde vetten vermijden. Zo ben ik 25 kilo kwijt geraakt in geen 6 maanden.

  • Jonas Peulemans

    Piet dit klopt niet. Eens je te veel proteinen inneemt zal je lichaam deze omzetten in glucose.

  • piet devlieger

    Eiwitten en vetten mag je zoveel eten als je wil zolang je maar koolhydraten tot een absoluut minimum beperkt. Dan gaat je lichaam 'in ketose' en begin je overtollig vet te verbranden, snel en veel, terwijl het vet dat je eet niet opgeslagen wordt. En voor wie zal staan roepen dat dit ongezond is, lees eens de laatste onderzoeken terzake. Jammer genoeg zijn zelfs de meeste diëtisten niet op de hoogte - die lopen 20 of meer jaren achterop.