Voor eens en altijd: is lopen slecht voor je knieën?

Thinkstock
Lopers krijgen veel moeilijkheden te verwerken. Slechte chauffeurs, oneven voetpaden, honden... En de wijdverspreide mythe dat lopen slecht is voor je knieën. Voor eens en voor altijd: vernielt joggen je knieën?

Het korte antwoord: nee. Een maand geleden concludeerde Baylor University na een studie bij 2.500 mensen nog dat lopers minder last hebben van artritis in hun knieën, welke leeftijd ze ook hebben. De gemiddelde leeftijd van de onderzochte lopers was 65, en de studie volgde ze vier jaar lang.

In 2013 stelde Berkeley hetzelfde vast. Lopers hadden daar de helft minder last van artritis dan wandelaars.

Toch mag dit niet voor iedereen het teken zijn om uit de startblokken te schieten. Het mag dan niet het lopen zijn dat je knieproblemen geeft, heel wat andere factoren zijn wel gevaarlijk. Je spierontwikkeling is misschien niet in balans, je enkels zijn misschien niet stabiel, je loopstijl laat wat te wensen over en je schoenen zijn niet geweldig. Wie dan na 8 uur aan een bureau zitten een uur gaat rennen, vraagt om problemen en pijn. Misschien niet aan je knieën, maar waarschijnlijk wel ergens anders.

Wie na de feesten niet meer tevreden is met het cijfer op de weegschaal, laat zijn loopschoenen dus beter nog even in de kast. Een fitnesskaart is dan meestal een betere optie; zo kan je je onderlichaam wat versterken, je mobiliteit verbeteren en goed leren ademen, zónder iets te belasten. Laat je loopstijl ook evalueren en pas aan waar nodig. Daarna kan je dan veilig beginnen met lopen.

Fitnesscoach Antony J. Yeung vat het als volgt samen: "Ga niet lopen om fit te worden. Word fit om te gaan lopen."

Thinkstock