Volgens nieuw onderzoek zijn mannen die veel noten eten vruchtbaarder

Foto door Rachael Gorjestani via Unsplash
Dat noten gezond zijn, moeten we jullie niet meer vertellen. En uit een onderzoek van de Universitat Rovira i Virgili in Spanje bij 119 mannen, is nu nog een extra voordeel naar boven gekomen. Heren die elke dag twee handjes noten eten, zouden daar namelijk de kwaliteit van hun sperma mee verbeteren.

Noten mogen dan wel bekend staan om hun hoge vetgehalte, ze bestaan voornamelijk uit meervoudige onverzadigde vetzuren, waar je lichaam baat bij heeft. Die verlagen de cholesterol, verminderen de kans op hart- en vaatziekten en houden het stresshormoon binnen de perken. Daarnaast barsten noten van eiwitten, voedingsvezels, vitaminen en mineralen en antioxidanten.

Uit de studie van de Spaanse universiteit blijkt nu dat ook mannen hun sperma gebaat is bij noten. De helft van de onderzochte mannen hield hun eigen dieet aan, de anderen voegden er 60 gram noten per dag aan toe. Na veertien weken werd hun sperma onderzocht, en – je raadt het al – bij zij die elke dag noten hadden gegeten, werd een verbeterde kwaliteit van de zaadcellen opgemerkt.

"Cijfers zijn significant"

Hun zaadcellen waren in hoeveelheid met 14 procent toegenomen, de beweeglijkheid met 6 procent, ze waren ook 4 procent sneller en de cellen waren zelfs 1 procent groter geworden. Volgens medeonderzoekers Nicholas Macklon zijn de cijfers “significant”. “Dit onderzoek toont aan dat de kans heel groot is dat noten een positieve bijdrage leveren aan de vruchtbaarheid van een man”.

Wel nuanceert hij de resultaten van het onderzoek ook, want er zijn natuurlijk nog heel veel andere factoren die invloed op de kwaliteit van het sperma hebben en waar hier geen rekening mee werd gehouden. 

Noten zijn in ieder geval gezond, zoveel is duidelijk. Geen kenner? Wij zetten 5 van de gezondste noten en hun voordelen op een rij.

1. Walnoten

Walnoten behoren tot de gezondste nootsoorten. Ze bevatten daarbij ook oliën en zuren die helpen bij het afvallen.

Rijk aan: omega 3-vetzuren, vitaminen en mineralen, antioxidanten.

Pluspunten: het regelmatig eten van walnoten verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, én prostaat- en borstkanker. De vorm van de noot verraadt bovendien dat ze een gunstig effect heeft op de hersenwerking. Is het je ooit opgevallen dat een walnoot op een stel hersenen lijkt? Volgens een oeroude signatuurleer het bewijs dat fysieke eigenschappen van voedingsmiddelen iets zeggen over de geneeskrachtige werking ervan.

Foto door Tom Hermans via Unsplash

2. Amandelen

Volgens Amerikaans onderzoek zou het eten van dertig amandelen per dag je zin in zoete en vette snacks doen verdwijnen. Een ideaal tussendoortje dus.

Rijk aan: calcium, vitamine E, magnesium, koper en zink.

Pluspunten: amandelen verlagen het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Daarnaast stimuleren deze noten een goede darmwerking, omdat ze de groei van gezonde bacteriën in het darmkanaal bevorderen.

Foto door Irina Kostenich via Unsplash

3. Cashewnoten

Cashewnoten bevatten het minste vet van alle notensoorten, zo’n 46,5 g per 100 gram.

Rijk aan: zeer veel mineralen: mangaan, kalium, magnesium, ijzer, zink, seleen, fosfor en koper. Bevat ook veel B-vitaminen.

Pluspunten: cashewnoten zijn goed voor het hart en de cholesterol, en passen ook perfect in het voedingspatroon van diabetici. Mensen met specifieke mineralentekorten hebben dan weer baat bij de veelheid aan mineralen in deze noot.

Foto door Jenn Kosar via Unsplash

4. Hazelnoten

Hazelnoten zijn erg voedzaam, en daarom ideale vleesvervangers.

Rijk aan: de grootste hoeveelheid vitamine E van alle noten. Ook verschillende B-vitamines, vitamine C en K. Net als cashewnoten rijk aan verschillende mineralen. Bevat ook alle essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft.

Pluspunten: door de hoeveelheid aan aminozuren zijn hazelnoten een erg verstandige keuze voor vegetariërs als vleesvervanger. Hazelnoten zijn - net als walnoten - goed voor het brein.

Thinkstock

5. Pistachenoten

Pistachenoten bevatten samen met amandelen en cashewnoten de minste calorieën per portie.

Rijk aan: calcium, mineralen, vitamine B1 en B6, vitamine K en vitamine E.

Pluspunten: de B-vitamines verhogen de antioxidanten in het bloed, waardoor de kans op hart- en vaatziekten daalt. Pistachenoten versterken ook het immuunsysteem om ziekten tegen te houden, zoals bijvoorbeeld (long)kanker.

Foto door Joanna Kosinska via Unsplash



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ISABEL FRANCOIS

    Noten voor de noten dus. ;-)

  • RENE LENAERTS

    Bij vruchtbaarheid komt het zeker op de "nuts" aan!