Voeding met extra proteïnen in eten om spieren te kweken, heeft dat wel zin?

Foto door Charisse Kenion via Unsplash
Het aanbod aan voeding met extra proteïnen in wordt steeds uitgebreider in de supermarkt. Vooral bij wie extra spieren wil kweken en veel sport, zijn de producten populair. Volgens de Nederlandse voedingsdeskundige Jaap Seidell hebben ze echter totaal geen nut en is het gewoon een slimme marketingtruc om meer te verkopen.

Proteïnen of eiwitten zijn belangrijk, omdat ze spier herstellend zijn en je anderzijds geen spieren kunt opbouwen zonder deze zogenaamde 'bouwstenen'. Je vindt ze vooral in eieren en vlees, maar ook in vis, Griekse yoghurt, tofoe en pompoenpitten bijvoorbeeld. Tegenwoordig winnen artificiële eiwitshakes en producten met extra proteïnen in echter ook aan populariteit. En dan niet alleen bij bodybuilders maar ook onder gewone sportievelingen. Door bijvoorbeeld roomijs, kokoswater of repen met extra proteïnen in naar binnen te werken, hopen ze sneller spieren te ontwikkelen. Al heeft dat weinig zin volgens voedingsdeskundige Jaap Seidell.

Uit dagelijkse voeding halen we namelijk al voldoende eiwitten, schrijft hij in zijn nieuwste boek ‘Jongleren met aandacht’. “De gemiddelde man van 85 kilo heeft ongeveer 68 gram per dag nodig, maar krijgt gemiddeld 95 gram binnen. Een vrouw van 70 kilo heeft 56 gram nodig, maar krijgt 68 gram binnen. Trap dus niet in de val van de producten met extra proteïnen in. Het is onzin en geldklopperij,” aldus Seidell aan RTL.

Alleen wie meerdere keren per dag intensief sport, heeft volgens de voedingsdeskundige baat aan deze voedingsmiddelen. Gelukkig is te veel proteïnen binnekrijgen niet schadelijk, tenzij je over de 150 gram per dag gaat. “Maar nodig heb je het in ieder geval niet.”




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • edwig smeets

    gewoon gevarieerd en gezond eten dat is voldoende, al de rest is brol en zever in pakskes.

  • Kris VR

    Dieje Hollander moet maar eens met specialisten praten. Hij zal direct te weten komen dat te veel aan eiwitten wel schadelijk is. Of hij moet maar eens IGF-1 googlen.

  • RENE LENAERTS

    En dus gaan we allemaal met een weegschaal naast ons bord zitten?

  • Marco Maerten

    Extra eiwitten zorgen voor snelle veroudering(verminderen functie) van alle organen,dichtslibben van aders.Spieren onderhouden of versterken is enkel door beweging te verkrijgen.

  • Dick Dickers

    En het binnen krijgen van te veel proteinen is WEL degelijk schadelijk. Met casein heeft T Colin Cambell in de jaren 70 de groei van lever kankercellen geactiveerd bij 20 procent en gedeativeerd met 5 procent van het dieet. Dit is het hoofbestanddeel van de witte motor, koemelk wat men ons al zo lang laat geloven zo gezond te zijn. Niet dus!