Exclusief voor abonnees

Voedingsexpert onthult hoe je van dat vervelende buikje verlost raakt

Julie Turelinckx, voedingsdeskundige bij Move to Cure adviseert hoe je van dat vervelend buikje verlost raakt.
Shutterstock Julie Turelinckx, voedingsdeskundige bij Move to Cure adviseert hoe je van dat vervelend buikje verlost raakt.
Mooi is het niet en gezond nog veel minder: buikvet, we zijn het allemaal liever kwijt dan rijk. Zodra je er last van hebt, is het echter zeer lastig om er weer van verlost te geraken. Julie Turelinckx, voedingsdeskundige bij Move to Cure adviseert hoe je van dat vervelende buikje verlost raakt.

Het is niet altijd eerlijk verdeeld in het leven: sommige mensen hebben genetisch meer kans om vet op te sla an rond de heupen en billen (peerfiguur), anderen zien vooral het speklaagje op hun buik (appelfiguur) aandikken als ze te veel calorieën innemen. Aan je gewicht verandert de plaats waar het vet zich het liefst nestelt niks, maar buikvet is wél een pak ongezonder omdat het in de buikholte en rondom de organen zit. Het beïnvloedt daar mee de verterings- en andere lichamelijke processen.

«Te veel buikvet verhoogt het risico op diabetes, een hartinfarct, beroerte, hoge bloeddruk en zelfs kanker sterk», waarschuwt Julie Turelinckx. «Daarom is het een factor om in het oog te houden. Je kan een normaal BMI hebben en toch te veel buikvet. Wij nemen de buikomtrek als maatstaf om uit te maken of je in actie moet schieten. Bij vrouwen is er een beperkt verhoogd gezondheidsrisico tussen 80 en 88 cm, bij mannen tussen 94 en 102 cm. En zelfs dat blijft een indicatie, want die cijfers zijn persoonsgebonden. Het is belangrijk om ook naar de man of vrouw die voor je zit te kijken.»

Te veel oestrogeen

Voor mannen blijkt het typische bierbuikje nog gevaarlijker dan voor vrouwen. «Vrouwen maken van nature meer oestrogeen aan en dat hormoon zorgt ervoor dat je meer vet opslaat rond de buik», aldus Julie. «Bij vrouwen is een buikje hebben dus iets ‘gezonder’ dan bij mannen.»

Iedereen weet dat alcohol een hoop calorieën bevat, maar een bierbuik krijg je niet alleen door te veel pintjes te drinken. Turelinckx spreekt van een mix van factoren: «Hoe meer oestrogeen in je lichaam, hoe makkelijker het vet zich rond je buik zal opslaan. Naast alcohol spelen ook te weinig bewegen en een suikerrijke voeding mee, want door dat laatste stijgt je insulinepeil heel snel. Insuline zorgt ervoor dat je cellen suiker kunnen opnemen, maar als je te veel suiker eet, zitten je cellen vol en stapelt het zich onderhuids op als vetweefsel.»

Ewitrijk eten

Wie van zijn buikje verlost wil raken, vindt op het internet tientallen oefeningen, maar zelfs honderd sit-ups per dag doen, zal geen soelaas bieden als je daarnaast niet je voedingsgewoonten aanpast. «Je traint dan alleen de buikspieren die ónder het vet zitten», zegt Turelinckx. «70 % van de aanpak is voeding, 30 % is training. Beperk dus alcohol en snelle suikers die in koekjes of frisdrank zitten. Die extraatjes kunnen weleens, maar overdrijf niet. Je kan beter je koolhydraten uit groenten, fruit en (volkoren) vezels halen, die wél een verzadigd gevoel geven. Deze voedingsmiddelen geven hun suikers traag af, zodat je insuline niet zo snel gaat pieken en je minder vlug weer zin zal hebben in zoet. Ook eiwit verzadigt en helpt je om spiermassa te behouden. Extra vlees eten hoeft niet, een eiwitrijk tussendoortje, zoals noten, Griekse yoghurt of kikkererwten, is voldoende. Kies daarnaast voor een sport met een lage intensiteit.

Rustig joggen of snelwandelen zijn ideaal. Als je té intensief gaat bewegen, schakel je over op koolhydraatverbranding en worden de vetten minder aangesproken.»

Moeilijke menopauze

Vrouwen in de menopauze moeten jammer genoeg nóg meer moeite doen om buikvet kwijt te spelen. «Ze maken dan wel minder oestrogeen aan, maar het lichaam wil het hormoon dat er nog is zo goed mogelijk bijhouden», klinkt het. «Na verloop van tijd past je lichaam zich wel aan aan dat lagere oestrogeengehalte en zal je vlotter afvallen. Panikeer dus niet meteen.»

Wanneer je wél beter meteen ingrijpt, is als het gewicht van je kind aan de hoge kant is en het een buikje heeft. «Diëten is niet nodig, maar probeer wel te zorgen voor een gezonde levensstijl en extra beweging. Het aantal vetcellen dat je aanmaakt in je kindertijd, sleur je immers de rest van je leven mee. Het enige wat je later nog kan bepalen, is hoeveel vet er ín die cellen zit. Volwassenen met veel vetcellen zullen dus altijd meer risico lopen op overgewicht.»

Zo pak je buikvet aan:

- Schrap alcohol. Vooral sterke drank bevat massa’s calorieën.
- Vermijd zoveel mogelijk snelle suikers.
- Eet groenten, fruit en vezels.
- Eiwitrijke, gezonde snacks helpen tegen het hongergevoel.
- Beweeg minstens een halfuur per dag.
- Wil je ook een strakke buik? Dan moet je ook krachtoefeningen voor de buikspieren doen.

Tip:  Met deze buikspieroefeningen raak je sneller verlost van je buikvet én je kan ze gewoon thuis doen! 

Lees ook:

Dé tips van Lieven Maesschalck om sportblessures te voorkomen

Dit is hoeveel minuten per dag je moet bewegen op het werk




22 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Ronald Polutnik

    Ik lees dat er mensen dik worden van stress , nu ik denk dat er bij deze dikmakende stress well veel eten en snoep mee gemoeid is anders word je niet dik . Niet eten of niet veel eten is gepaard met mager worden ook met stress.

  • Ronald Polutnik

    Om een buikje of buik weg te werken , is er maar één mogelijkheid en dat is minder eten en niet te vettig eten en minder alcohol . Dan zal het buikje en het vet wel verminderen , dat is alles . Alle kookboeken en pillen is allemaal gelg kwestie , en de mensen trappen daarin die val .

  • Ivan Gabriels

    Kheb diabetis 2.Vastgesteld na bloedonderzoek.Op doktersbevel suiker vermijden,gezond eten en bewegen.Dat leverde al flink wat kilos minder.Vooral de voedselindustrie,is ook daar schuld aan.Waar zoal suiker in zit,is een massa produkten.De overheid zou net als in Engeland etiketten verplichten met info over suiker,vetten etc.

  • Erik Moens

    Een buikje is nu eenmaal eigen aan het ouder worden. Als dat geen mooi excuus is om je te laten gaan...

  • mark devos

    vraag het aan de block zij heeft de oplossing ..toch ...