Exclusief voor abonnees

Dé tips van kinesist Lieven Maesschalck om sportblessures te voorkomen

Lieven Maesschalck
Carline Vandercruyssen Lieven Maesschalck
Ons lichaam is onze tempel, maar zelfs het stevigste bouwwerk vertoont al eens een barst en een scheur. Wat zijn onze meest blessuregevoelige plekken en wat kan je doen om problemen te voorkomen? Lieven zet het voor u op een rij.

Nek

Welke problemen? Nekproblemen hebben meestal te maken met een verkeerde houding. Denk maar aan de manier waarop we gebogen over onze smartphone zitten. Op latere leeftijd ontstaat soms ook nekartrose.

Hoe voorkomen? Door je houding aan te passen. Zorg voor een goede zithouding als je werkt of studeert, en let op de hoogte van je stoel en tafel. Het is ook belangrijk om je nek veel te bewegen, want door een monotone houding krijg je nek­stijfheid en spierpijn.

Behandeling? Functionele oefeningen, waarbij je bijvoorbeeld een elastiek boven je hoofd uitrekt.

(lees verder onder de foto)

Lieven Maesschalck toont de perfecte zithouding.
Carline Vandercruyssen Lieven Maesschalck toont de perfecte zithouding.

Rug

Welke problemen? Een van de meest voorkomende blessures is atypische lage rugpijn, wat wil zeggen dat er geen aanwijsbaar trauma is. Dergelijke rugpijn wordt veroorzaakt door te zwakke rug-, bil- en buikspieren, door een gebrek aan beweging. Deze klacht is eigen aan onze sedentaire levensstijl.

Hoe voorkomen? Beweeg minstens een halfuur per dag. Zelfs gewoon wandelen is al heel goed voor de rug. Als je sporten doet die de rug belasten, zoals hardlopen, moet je je lichaam daarop voorbereiden door rug-, bil- en buikspieren te trainen.

Behandeling? Het is niet altijd nodig om naar een osteopaat of chiropractor te gaan. Je kan veel zelf oplossen door simpelweg meer te bewegen en te sporten. Doe lage rugspier­oefeningen, een goede stabiliteitstraining en buikspieroefeningen.

(lees verder onder de foto)

Een goede houding als je rechtstaat kan veel klachten, zoals lage rugpijn, verminderen.
Carline Vandercruyssen Een goede houding als je rechtstaat kan veel klachten, zoals lage rugpijn, verminderen.

Schouder

Welke problemen? Peesontstekingen kunnen ontstaan door te weinig beweging, maar ook door overbelasting of monotone bewegingen, zoals bij mensen die werken met een drilboor of die een hele dag over hun pc gebogen zitten.

Hoe voorkomen? Door ervoor te zorgen dat je een goede algemene conditie hebt en niet steeds dezelfde repetitieve beweging uitvoert.

Behandeling? Medicatie en functionele oefeningen, zoals oefeningen ter controle van je schouderblad.

Elleboog

Welke problemen? De tenniselleboog komt niet alleen voor bij tennissers, maar ook bijvoorbeeld bij poetsvrouwen die voortdurend een dweil moeten uitwringen. Of bij mensen die bandwerk verrichten. Het is die repetitieve beweging die op termijn tot problemen leidt. Een variant daarop is de golfelleboog. Precies hetzelfde, alleen situeert die zich aan de binnenkant in plaats van aan de buitenkant van de elleboog.

Hoe voorkomen? Regelmatig veranderen van werkhouding en je grip aanpassen. De tijd nemen om de techniek van een sport goed aan te leren, zodat je geen blessure krijgt door het uitvoeren van foute bewegingen.

Behandeling? Stretch­oefeningen, je spieren oprekken. Je techniek bijsturen met behulp van een coach.

Heup

Welke problemen? Heupartrose is slijtage veroorzaakt door de leeftijd. Al zien we het ook bij mensen die heel intensief hebben gesport; vooral voetballers en tennissers, omdat ze veel heupbelastende bewegingen uitvoeren.

Hoe voorkomen? Niet, maar je kan het wel uitstellen. Hoe fitter je bent, hoe langer het zal duren voor je er last van krijgt.

Behandeling? Wordt meestal geopereerd. Zodra de acute fase voorbij is, moet je wel gaan bewegen. Fietsen en zwemmen zijn daarvoor uitstekende sporten.

Knie

Welke problemen? Kraakbeenartrose, ontstoken kniepezen, gescheurde kruisbanden, gescheurde meniscus: in de knie kan wel wat fout gaan. Gescheurde kruisbanden komen vooral voor bij skiërs en voetballers. Je kan ook een lopersknie (ontstoken pezen aan de buitenkant) en een jumpersknie (ontstoken pezen vooraan de knie) krijgen. Dat laatste zien we bij springsporten, zoals volleybal.

Hoe voorkomen? Opwarmings- en krachtoefeningen doen en veel stretchen. Zorgen voor een goede heupstabiliteit, want dan zullen je knieën minder belast worden. Je trainingen mogen niet te zwaar zijn en je moet voldoende recuperatie inbouwen.

Behandeling? De meeste scheuren moeten geopereerd worden. Daarna volgt een revalidatie. Bij kruisbanden duurt die zes maanden. De revalidatie wordt altijd actief aangepakt: de knie moet genezen door hem opnieuw te belasten, maar wel binnen de relatieve rust, wat betekent dat je wel mag bewegen maar zonder dat het pijn doet. Niet door meteen terug te gaan voetballen dus, maar door te fietsen, zwemmen zonder de benen te gebruiken of aquajoggen.

Voet

Welke problemen? Blessures aan de achillespees komen vaak voor bij sporten waarbij veel gelopen en gesprongen wordt, want beide bewegingen hebben een grote impact op de voet. Ook hielspoor komt veel voor. Dat wordt veroorzaakt door te lang staan en het dragen van onaangepast schoeisel.

Hoe voorkomen? Goede schoenen met de juiste ondersteuning dragen.

Behandeling? In het ergste geval operatie en medicatie, anders relatieve rust en dan de belasting geleidelijk aan opdrijven. Hielspoor kan je aanpakken door te stretchen en de juiste zolen te dragen. 

Gezond eten, zorgen voor genoeg beweging en fit blijven: het is geen gemakkelijke opgave. Speciaal voor jou bundelen wij hier alle adviezen van experts rond voeding, beweging en sport.   

Lees ook binnen HLN+:

Bewegen op het werk kan en hoeft niet lang te duren: “Vijf minuten sporten achter je bureau”

Waarom je dat buikje en die ‘love handles’ maar niet wegkrijgt: Lieven Maesschalck geeft advies over probleemzones

Last van rugpijn? Lieven Maesschalck helpt je met oefeningen en tips aan een gezonde rug




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • edwig smeets

    gouden tip blijf in uwe zetel zitten.