VN roept op tot verstrenging van wetgeving op borstvoedingsalternatieven

thinkstock
Opdat de wereldwijde initiatieven om borstvoeding te stimuleren, zouden slagen, moet de marketing van alternatieven dringend teruggedrongen worden. Dat blijkt uit een rapport dat de Verenigde Naties gisteren publiceerden.

Nog te veel kinderen worden grootgebracht met flesvoeding. Daarom moet de marketing van vervangingsproducten verder ingeperkt worden, zo beweren de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), UNICEF en het Internationale Babyvoeding Actienetwerk (IBFAN).

"Er zijn nog steeds veel te veel plaatsen waar moeders overspoeld worden met onjuiste en partijdige informatie via reclame en ongefundeerde gezondheidsbeweringen," zo waarschuwt Francesco Branca van de WHO. "Dit kan de perceptie van de ouders verstoren en hun vertrouwen in borstvoeding ondermijnen, met het resultaat dat veel te veel kinderen niet kunnen profiteren van de vele gezondheidsvoordelen ervan."

Voordelen van borstvoeding

Volgens experts zijn kinderen die borstvoeding kregen gezonder, presteren ze beter in IQ-tests en hebben ze minder kans om op latere leeftijd aan overgewicht of diabetes te lijden. Vrouwen die borstvoeding geven, hebben bovendien ook minder kans op borstkanker of eierstokkanker, zo blijkt uit onderzoek.

Uit een studie die eerder dit jaar gepubliceerd werd in het medisch vakblad The Lancet blijkt dat jaarlijks meer dan 800.000 gevallen van kindersterfte en 20.000 overlijdens ten gevolge van borstkanker zouden vermeden kunnen worden als baby's langer borstvoeding zouden krijgen.

Kinderen die borstvoeding kregen, zijn gezonder, presteren beter in IQ-tests en hebben minder kans om op latere leeftijd aan overgewicht of diabetes te lijden.

"Borstvoeding tot twee jaar"

WHO en UNICEF raden aan dat baby's tijdens de eerste zes maanden enkel borstvoeding krijgen. Nadien zouden ze nog tot ze minstens twee jaar oud zijn borstvoeding moeten krijgen in combinatie met andere veilige, gezonde voeding met een hoge voedingswaarde.

Ondanks de vele voordelen van borstvoeding krijgt slechts een kind op drie uitsluitend borstvoeding tijdens de eerste zes levensmaanden. De VN wil dat cijfer opdrijven tot minstens 50 procent tegen 2025, maar die inspanningen worden bemoeilijkt door druk vanuit de groeiende flessenvoedingsindustrie. Die brengt jaarlijks 39 miljard euro in het laatje en dat bedrag zal naar verwachting verder stijgen tot 61 miljoen euro in 2019.

De flessenvoedingsindustrie brengt jaarlijks 39 miljard euro in het laatje. Een bedrag dat naar verwachting zal stijgen tot 61 miljoen euro in 2019.

"Het zou niet mogen dat slimme marketing de waarheid verdoezelt: er is geen gelijkwaardig substituut voor moedermelk."

Werner Schultink, hoofd Voeding bij UNICEF

Wetgeving

Van de 194 onderzochte landen, hadden er 135 wetgeving om de marketing van alternatieven voor borstvoeding in te perken. Maar slechts 39 landen hadden alle richtlijnen doorgevoerd, waaronder een verbod op reclame en de verdeling van stalen, een verbod op de vermelding van gezondheidsclaims op de verpakking en de verplichting om de consument te informeren dat borstvoeding beter is dan alternatieven.

Vooral in de rijkste landen blijkt de wetgeving het zwakst. Slechts zes procent van de Europese landen hebben een strenge wetgeving. De VS, Australië en Nieuw-Zeeland hebben daarentegen geen enkele wettelijke bepaling. Daarentegen hadden 36 procent van de Aziatische landen en 30 procent van de Afrikaanse landen wel alle aanbevelingen van de WHO geïmplementeerd.

"Het zou niet mogen dat slimme marketing de waarheid verdoezelt: er is geen gelijkwaardig substituut voor moedermelk," zegt Werner Schultink, hoofd van Voeding bij UNICEF, in een verklaring.