Vijf manieren om meer calorieën te verbranden

Thinkstock
Ah, ons metabolisme. Het is een mechanisme waar we nog lang niet alles over weten, maar de grote lijnen zijn bekend: hoe hoger het is, hoe meer kcal je verbrandt. We weten ook al dat het grotendeels genetisch bepaald is, maar er zijn wel degelijk dingen die je kan doen om je metabolisme een handje te helpen:

1. Maak je dieet niet te streng
Wie minder kcal per dag verorbert dan de dagelijks aangeraden hoeveelheid, zal gewicht verliezen. Beperk dit aantal echter niet te veel, want dat vertraagt je metabolisme net. De algemene regel is: knip bij je calorie-inname maximum 500 kcal per dag weg. Wil je sneller afvallen, vul je de rest het beste aan met sporten.

2. Vermijd stress
Stress is een van de gevaarlijkste ziektes van deze tijd. Niet alleen loop je bij de chronische vorm meer kans op hart- en vaatziekten, maar het is ook slecht voor je metabolisme. Een studie aan de universiteit van Florida kon vaststellen dat vrouwen met veel stress gemiddeld 104 kcal minder verbrandden na een vetrijke maaltijd dan dames zonder al te veel stress.

3. Wisselend vasten
Langdurig vasten is nooit aan te raden, maar afwisselend vasten blijkt wel voordelen te hebben. Een studie aan de universiteit van Chicago stelt het volgende voor: eet een dag zonder beperkingen (maar doe natuurlijk niet al te gek) en wissel dan af met een dag van ongeveer 500 kcal. De proefpersonen verloren gewicht zonder hun metabolisme te vertragen, en hadden na een paar dagen wennen ook geen hongergevoel. Wil je het zelf proberen? Vraag dan eerst wel toestemming aan je dokter.

4. Doe aan gewichtheffen
Duursporten zijn prima om je aantal kcal te verkleinen, maar daarnaast verbrandt spiermassa net het meeste vet. Regelmatig aan gewichtheffen doen om je spieren op te bouwen, is dus geen slecht idee. En dat hoeft helemaal niet intensief te zijn: onderzoek heeft uitgewezen dat de oefeningen traag uitvoeren en voldoende rusten tussendoor beter is voor je spiergroei.

5. Eet je koolhydraten 's avonds
Laat je koolhydraten (denk aan pasta, brood en rijst) niet volledig weg uit je voedingsschema, maar bewaar ze voor het avondmaal. Een onderzoek uit 2014 kon vaststellen dat mensen 's middags meer kcal verbrandden als ze hun carbs 's avonds aten.