Exclusief voor abonnees

Vermoeid? Begin uurtje later te werken

Getty Images/iStockphoto
Midden januari raken niet weinig mensen nauwelijks uit hun bed en hangen ze in de late namiddag al doodop aan hun bureau. Maar er zijn remedies.

Als om acht uur de wekker gaat maar het is nog donker, dan is het voor ons lichaam onzinnig om al aan de dag te beginnen. Ook voortwerken wanneer het tegen vijf uur donker is, is voor onze biologische klok onredelijk. Het is dat conflict tussen wat de winter met onze biologische klok doet en het feit dat onze actieve (werk)levens ook in de winter gewoon voortdenderen dat ervoor zorgt dat 'wintervermoeidheid' velen treft.

Onze biologische klok zorgt ervoor dat onze lichaamsfuncties optimaal zijn afgestemd op het ritme van de dag en de nacht en bepaalt wanneer het voor ons lichaam tijd is om wakker te worden en te gaan slapen. En die klok wordt door ons lichaam zo precies mogelijk afgesteld aan de hand van het daglicht.

Omdat het in de winter later licht wordt, staat onze lichaamsklok dan wat later afgesteld. Vandaar de neiging om pas rond tien uur op te staan.

"Dat is de belangrijkste redenen waarom velen zich in de winter zo moe voelen", zegt professor Johan Verbraecken van de Slaapkliniek aan het UZ Antwerpen. "Wie met te weinig licht opstaat en overdag te weinig licht krijgt, valt bovendien 's avonds moeilijker in slaap. Wat tot nog meer vermoeidheid leidt."

Oplossingen

Vooral avondmensen en mensen die veel slaap nodig hebben, worstelen met die verstoorde lichaamsklok in de winter. Maar het kan verholpen worden.

"Een uurtje later beginnen te werken kan wonderen doen omdat je dan wel met het licht opstaat", zegt Verbraecken. Maar dat is niet voor iedereen een optie. Op andere manieren licht opzoeken is dan de boodschap. "Een wandeling op de middag is een geweldige remedie."

Voor wie ook dat te veel gevraagd is, zijn er speciale 'winterapparaten' zoals de ledbril of de 'lamp om mee op te staan.' De brillen laten blauw licht direct op je ogen schijnen, wat precies de manier is om je lichaamsklok aan te geven dat het tijd is om wakker te worden. Opstaan met zo'n bril of met een lamp die geleidelijk aan de opkomende zon imiteert, blijkt te helpen.

Ook voldoende blauw licht helpt. Verbraecken: "Kantoormensen en wie 's ochtends in bed al zijn smartphone bekijkt zouden niet al te veel last mogen hebben van dit fenomeen. Tip: schakel vooral dat blauw licht 's avonds op tijd uit."




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Emi De graeve

    vermoeid ? Werk minder buitenshuis maar schep de energie met het doen van je eigen huishoudelijk werk in een eigen ritme ipv iedere dag om half 7 op te staan en buitenshuis te gaan tramvakken om de staatskas te vullen. Levenskwaliteit en gezondheid is belangrijker dan belasting betalen;

  • Patrick Martens

    En wat dan voor personen die in het 3-ploegenstelsel werken? Om 06h00 beginnen is niet om 07h00 beginnen.En die zijn al vroeger dan 06h00 wakker.

  • Henri Levich

    Wellicht nog nooit gehoord van Winter- en Zomeruur.

  • Kelly Verlinden

    Dat gaan de bazen graag horen, vooral in productieprocessen en meer. Waarom niet aanraden om op tijd te gaan slapen, de tv te laten voor wat het is en vroeger op te staan. Om te sporten en meer. Dat zou een goed advies zijn en niet dit soort.