Exclusief voor abonnees

Val je echt sneller af dankzij proteïnerepen, of zijn het gewoon lekkere tussendoortjes? Experts zoeken het uit

Kinesistherapeute Lara Nerinckx en bewegingswetenschapper en personal coach Sebert Penen.
Carline Vandercruyssen Kinesistherapeute Lara Nerinckx en bewegingswetenschapper en personal coach Sebert Penen.
Proteïnerepen zijn de ster van de fitnesskantine. Het aanbod is niet te overzien, je vindt ze overal, tot aan de kassa van de Primark toe. Voor sporters, dieetgoeroes en gezondheidsadepten zijn ze de heilige graal. Maar helpt zo’n eiwitsnack nu echt om sneller af te vallen of extra spieren te kweken? 

“Eiwitten leveren net zoals koolhydraten en vetten brandstof aan ons lichaam”, legt bewegingswetenschapper en personal trainer Sebert Penen uit. “Maar in de eerste plaats zijn het belangrijke bouwstoffen voor de spieropbouw, de stofwisseling, de hormoonbalans, het herstel en de groei van weefsel… Kortom, zonder eiwitten kan ons lichaam niet functioneren. We hebben ze dus zeker nodig, maar ook niet té veel. Procentueel gezien zou je voeding uit 25% eiwitten, 25% vetten en 50% koolhydraten kunnen bestaan. Afhankelijk van jouw sportdoelstellingen kan deze verhouding verschuiven. Een volwassene mag ongeveer 1,2 tot 2,2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag eten. Weeg je 60 kilogram, dan heeft je lichaam ongeveer 72 tot 132 gram eiwitten per dag nodig om goed te kunnen functioneren. Wie intensief aan krachtsport doet, heeft meer eiwitten nodig.”

Zeker wie regelmatig vlees, vis en/of eieren eet, consumeert al voldoende eiwitten of in sommige gevallen meer dan nodig.

Bewegingswetenschapper Sebert Penen

“Volwassenen met een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebben geen extra portie proteïnen nodig om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te geraken”, gaat Penen verder. “Eiwitten vind je zowel in dierlijke als plantaardige producten, al bevatten die eerste doorgaans meer eiwitten. Goeie eiwitbronnen zijn gevogelte, vis, peulvruchten, linzen,  eieren, zuivelproducten en noten. Zeker wie regelmatig vlees, vis en/of eieren eet, consumeert al voldoende eiwitten of in sommige gevallen meer dan nodig. Op zich is het geen probleem als je te veel eiwitten binnenkrijgt: je lichaam scheidt ze weer uit. Maar als je echt langdurig te veel eiwitten opneemt, kunnen de nieren overbelast geraken en loop je kans op intoxicatie van de lever, overgewicht, maag- en darmklachten, een overreactie van het immuunsysteem… Krijg je te weinig eiwitten binnen, dan kan dit leiden tot haaruitval, een slechte doorbloeding, bleke huid, verlies van spiermassa, snel vermoeid zijn…”

Marketing

Maar als we er toch al genoeg van binnenkrijgen, waarom zijn producten verrijkt met proteïnen dan zo populair? “Pure marketing”, aldus Penen. “Voedingsproducenten spelen in op het succes van proteïnediëten zoals het Atkins- en Pronokal-dieet, maar ook op gebruiken uit de fitness- en bodybuilderswereld. Proteïnedieten worden gehypet omdat ze je snel zouden doen afvallen, en in de sportwereld zijn ze populair omdat ze helpen om snel spiermassa op te bouwen. In de eerste plaats is dit allemaal waar, maar op de lange termijn is het niet goed voor je gezondheid. Wie snel kilo’s wil verliezen door vooral eiwitten te eten en koolhydraten te schrappen, zet zijn lichaam aan om eiwitten te gebruiken als brandstof. Maar daardoor breek je eigenlijk je eigen lichaam af, omdat je zijn bouwstoffen niet laat opnemen. Een ander gevaar is ook dat in proteïnediëten voedingswaren verrijkt met eiwitten vaak aanbevolen worden als vervangmaaltijden. Maar een evenwichtige maaltijd kan je zoiets niet noemen. Proteïnerepen zou ik al helemààl niet als vervangmaaltijd eten, eventueel wel na een intensieve training om de reserves aan te vullen en het spierherstel te bevorderen, of als tussendoortje. Persoonlijk raad ik altijd aan om eiwitten uit natuurlijke voedingsbronnen op te nemen: een zakje noten of een rijstwafel met kippenwit bevatten ook eiwitten én doen meer voor je gezondheid. Je mag je niet bij alles blindstaren op het aantal calorieën: noten bevatten misschien meer calorieën dan een proteïnereep, maar qua voedingswaarde zijn ze veel beter voor je lichaam.”

Gekarameliseerd

Ook gezondheidsadepten denken dus verkeerdelijk dat een proteïnereep een gezond tussendoortje zou zijn? “Opvallend is dat veel mensen die proteïnerepen lekker vinden, maar ze zijn niet beter dan een doorsnee koek”, zegt Penen. “Heel wat proteïnerepen zijn bewerkte voedingsmiddelen die een verhittingsproces hebben ondergaan: ze bevatten veel toegevoegde suikers en zijn knapperig omdat ze gekarameliseerd zijn met honing of siropen. Ze bevatten te veel bewerkte suikers die alles-behalve goed voor je gezondheid zijn. Het enige verschil is dat je met zo’n reep sneller een voldaan gevoel hebt dan bij een koek.”

De test

Eat Natural Protein Crunchy Nut Bars Protein Packed Peanuts & Chocolate (Colruyt)

Reep 45 g: 229 kcal - vetten 13,7 g - koolhydraten 14,6 g (waarvan suikers 8,4 g) - proteïne 10,2 g

“Plakt aan de tanden”

Penen: “Dit is een calorierijke reep. En al bevat ze veel proteïnen, ze bevat nog meer vetten en ook veel suikers. Veganisten kunnen het eten, omdat het geen dierlijke ingrediënten bevat, maar ik vind het niet de naam proteïnereep waardig.”
Nerinckx: “Ruikt heel vreemd en plakt enorm aan je tanden als je ervan eet. Ook al is het krokant, lekker is het niet. Je voelt de structuur van noten in je mond, maar je proeft ze niet. Geen aanrader.”

Nine Cocoa Raspberry Seed Bars 100% Plant Protein (Delhaize)

Reep 40 g: 217 kcal - vetten 15 g - koolhydraten 12 g (waarvan suikers 11 g) - proteïne 6 g

“Ruikt naar kauwgom”

Penen: “Deze reep ruikt naar kauwgom. Een proteïnereep zou ik het al helemaal niet noemen: er zitten meer vetten en suikers in dan eiwitten. Het is de keerzijde van een plantaardig product: de puurste eiwitten vind je hoger gedoseerd in dierlijke ingrediënten. Het hoofdingrediënt mag dan wel plantaardig zijn, het is te veel bewerkt om gezond te zijn.”
Nerinckx: “Rare geur. Helaas proef je de puurheid niet van de natuurlijke zaden en pitten die erin verwerkt zijn. Je ziet ook de chocolade, maar zelfs daar smaakt het niet naar.”

Damhert Slim High Protein Maaltijdrepen Hazelnoot (Delhaize)

Reep 30 g: 112 kcal - vetten 3,7g - koolhydraten 11,35 g (waarvan suikers 10 g) - proteïne 8,2 g

“Foute boodschap”

Penen: “Je proeft niet wat de ingrediënten zijn, en ook hier weer meer toegevoegde, bewerkte suikers dan eiwitten. Dit is een bewerkt voedingsmiddel dat je beter niet eet.”
Nerinckx: “De boodschap op de verpakking is ook heel fout: twee repen is één maaltijd. Zulke repen kunnen nóóit een goede vervanger zijn voor een evenwichtige maaltijd! Deze reep ruikt en proeft vooral naar chocolade. Het lijkt alsof je een Snickers eet.”

Kellogg’s Special K Protein Kokosnoot Cacao Cashewnoot (Colruyt)

Reep 28 g: 123 kcal - vetten 5 g - koolhydraten 15 g (waarvan suikers 5,6 g) - proteïne 3,9 g

“Dit is snoep”

Penen: “De samenstelling van deze reep is echt niet goed: veel te weinig proteïnen in verhouding tot de vetten en suikers. Dit is snoep.”
Nerinckx: “Je voelt de structuur van noten in je mond als je er een hap van neemt, maar het proeft niet naar noten. Veel te zoet en plakkerig. Absoluut geen proteïnereep.”

Vitalis Proteïnerepen (Aldi)

Reep 45 g: 176 kcal - vetten 5 g - koolhydraten 19 g (waarvan suikers 16 g) - proteïne 14 g

“Chemische brol”

Penen: “Een reep met witte chocolade: dan weet je al dat er veel suikers toegevoegd zijn. In één reep zitten dan ook meer suikers dan proteïnen. Absoluut geen aanrader!”
Nerinckx: “Chemische brol. Ruikt en smaakt naar een superzoet kinderijsje. Je hebt geen idee wat de ingrediënten zijn en het plakt verschrikkelijk hard aan je tanden. Deze reep is echt niet goed voor je lichaam.”

YES Sumptuous Cranberry & Dark Choc (Delhaize)

Reep 35 g: 183 kcal - vetten 11,9 g - koolhydraten 8,9 g (waarvan suikers 4,8 g) - proteïne 7,1 g

“Correcte verpakking”

Penen: “De boodschap op hun verpakking is correct: bron van proteïne en 5 gram suiker per reep. Maar helaas bevat deze reep wel meer vetten dan proteïnen. Toch wel een beetje misleidend.”
Nerinckx: “Je ruikt, proeft en ziet de noten in deze reep. Het is een lekkere, chrunchy reep, maar dat betekent niet dat het een gezonde reep is. Ik begrijp waarom mensen dit soort producten graag eten, maar ze zijn te veel bewerkt om een gezonde keuze te zijn.”

(lees verder onder de foto)

Proteïnerepen: Atkins Chocolate Brownie, Fulfil Triple Chocolate, Isostar High Protein, Gerlinéa, Damhert en Eat Natural Protein Crunchy.
Carline Vandercruyssen Proteïnerepen: Atkins Chocolate Brownie, Fulfil Triple Chocolate, Isostar High Protein, Gerlinéa, Damhert en Eat Natural Protein Crunchy.

Nature Valley Protein Pinda & Chocolade (Colruyt)

Reep 40 gram: 198 kcal - vetten 12 g - koolhydraten 9,6 g (waarvan suikers 6,2 g) - proteïne 10,2 g

“Al bij al oké”

Penen: “Een opvallend korte ingrediëntenlijst in vergelijking met de andere proteïnerepen. Moet ook wel als je merknaam ‘Nature’ vermeldt. Goed is ook dat er daadwerkelijk meer proteïnen in zitten dan suikers.”
Nerinckx: “Het ziet er ook wat natuurlijker uit dan de andere repen: je ziet echt pindanoten en het ruikt echt naar noten. Maar je ziet ook een glans, wat duidelijk maakt dat het een bewerkt voedingsmiddel is dat verhit en gekaramaliseerd is. Lekker ook, wellicht met dank aan de extra stukjes chocolade. Al bij al is deze proteïnereep best oké: zowel qua puurheid, smaak als proteïnengehalte.”

Gerlinéa Chocolade & Hazelnoot (Colruyt)

Reep 20 g: 71kcal - vetten 2,2 g - koolhydraten 6,2 g (waarvan suikers 3,4 g) - proteïne 5,4 g

“Geen gezonde keuze”

Penen: Deze reep bestaat uit meer proteïnen dan suikers en vetten, wat op zich goed is. Maar je hebt het idee dat je een Mars opeet.”
Nerinckx: “De voedingsrichtlijn op de verpakking volg je beter niet op om af te vallen: het merk raadt alleen ’s avonds een lichte, evenwichtige maaltijd aan en voor de andere maaltijden maaltijdvervangers en proteïnerepen. Qua calorieën kan deze reep eventueel als tussendoortje, maar een gezonde keuze is het zeker niet. Op de verpakking staan chocolade en hazelnoten: de chocolade proef je, de hazelnoten niet.”

Atkins Chocolate Brownie (Colruyt)

Reep 60 g: 218kcal - vetten 9,3 g - koolhydraten 15,7 g (waarvan suikers 1,1 g) - proteïne 18g

“Moeilijk te kauwen”

Penen: “Qua eiwitgehalte is deze reep zeker oké, maar de samenstelling is niet goed. Hierin zitten amper pure ingrediënten en veel te veel chemische zoetstoffen.”
Nerinckx: “Deze reep is moeilijk te kauwen en plakt enorm aan je tanden. Wel vult ze de maag meteen, maar een aanrader is het niet. Dit is chemische voeding en is niet te vergelijken met een versgemaakte brownie met natuurlijke ingrediënten.”

Isostar High Protein (Carrefour)

Reep 35 g: 135 kcal - vetten 3,5 g - koolhydraten 16,8 g (waarvan suikers 13,3 g) - proteïne 8,8 g

“Voor duursporter”

Penen: “Hierin zit veel te veel suiker, ook al plakt het niet heel erg. Voor een duursporter kan het eventueel, maar andere mensen zou ik dit helemaal niet aanraden.”
Nerinckx: “Dit ruikt nergens naar! Je weet echt niet wat je aan het eten bent.”

Fulfil Triple Chocolate Deluxe Vitamin & Protein Bar (Albert Heijn)

Reep 55 g: 217 kcal - vetten 9,3 g - koolhydraten 15 g (waarvan suikers 1,5 g) - proteïne 20 g

“Naam proteïnereep waardig”

Penen: “Heel veel proteïnen in deze reep. Het is de naam proteïnereep waardig, maar het plakt enorm aan je tanden. Te veel chocolade.”
Nerinckx: “Triple chocolate staat er duidelijk op, dan weet je al waaraan je je kan verwachten: meer chocolade dan wat anders. Een gezond tussendoortje is het niet, al zullen heel veel mensen dit lekker vinden.”

(lees verder onder de foto)

Proteïnerepentest: Nature Valley Protein, Nine Cocoa Raspberry Seed, Special K Protein, Vitalis Proteïnerepen en Yes Sumptuous Cranberry & Dark Choc.
Carline Vandercruyssen Proteïnerepentest: Nature Valley Protein, Nine Cocoa Raspberry Seed, Special K Protein, Vitalis Proteïnerepen en Yes Sumptuous Cranberry & Dark Choc.

Lees ook binnen HLN+:

Topchef proeft en beoordeelt 10 verse pizza’s uit de supermarkt. Deze 3 benaderen ‘the real thing’

Elodie Ouedraogo vertelt hoe je echt kunt afvallen en hoe je spieren kweekt

Workout in de keuken met Lieven Maesschalck: zo krijg je die bovenarmen strak




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Peter Buyck

    Eiwitten zijn valabele voeding. Eiwitten zorgen voor spierherstel na inspanning. Eiwitten zorgen voor verzadiging. Ja, eiwit en niet eigeel. En bij afvallen geldt... ook de spieren zien af als je hen geen voeding heeft... Dus eiwitten zijn een vereiste bij afvallen. Minder eten en aandacht voor eiwitten voor behoud van de spierfunctie.

  • aaron aerts

    de enige mensen die die repen eten zijn mensen die in de gym zitten of sporten. Je eet dat niet" om af te vallen".

  • Peter Peeters

    Enige regel, totaal aantal calorieen. Geen belang hoe je het doet, maar calorie deficit, minder eten meer bewegen is het enige dat telt en resultaat heeft.