Vaak last van voetkrampen tijdens het sporten? Dit kunnen de redenen zijn

Shutterstock
Fervent sporter? Dan kreeg je vast al met die o zo vervelende voetkrampen te maken zodra je aan je spurtje of die derde squat begon. Wij sommen alvast de belangrijkste redenen op waarom ze zo plots komen opduiken en wat je eraan doet.

Je sportschoeisel is versleten

Als je versleten sportschoenen draagt, krijgen je voeten niet de ondersteuning die ze nodig hebben. “De meeste krampen ontstaan door een functioneel probleem. Meestal wordt de boog van de voet daarbij onvoldoende ondersteund en worden de kleine spieren en de ligamenten overbelast”, vertelt voetchirurg Dana Canuso. “Dat zorgt voor vermoeidheid en vervolgens krampen in de voet. Zorg er dus voor dat je schoenen de boog van je voeten voldoende ondersteunt en train nooit blootsvoets.”

Je hebt platte voeten

Als je last hebt van overpronatie, waarbij je voetbogen meer afgevlakt zijn, loop je meer kans op blessures en dus ook krampen. Het juiste schoeisel is dus hier zeker van groot belang. Ga daarvoor zeker eens langs bij een loopspeciaalzaak. Vaak ben je gebaat bij een antipronatieschoen, maar zij kunnen het best zien welke schoen je precies nodig hebt.

Je bent uitgedroogd

Als je uitgedroogd bent en een tekort hebt aan bepaalde elektrolyten zoals natrium, kalium en magnesium, kan je zowel in je benen, armen als voeten krampen ervaren. “Om zoveel mogelijk krampen te vermijden, moet je je vochtbalans op peil houden. Zorg er daarom voor dat je niet alleen tijdens maar ook na je training voldoende water drinkt”, vertelt sportinstructrice Meredith Fritz. “Als je lichaam uitgedroogd is, is het niet in staat om vloeistoffen voldoende snel naar je spieren te brengen, wat vooral tijdens het sporten erg belangrijk is. Telkens als je rent of fiets, bijvoorbeeld, trekken je spieren immers samen en heb je meer water nodig. Krijgt je lichaam op dat moment niet voldoende vocht, dan kan er een kramp ontstaan.”

Je stretcht niet genoeg

Het is niet voldoende om alleen je kuiten te stretchen na het sporten. Je moet ook de tijd nemen om je kostbare voeten te soigneren, en dat niet alleen na je training maar op verschillende tijdstippen van de dag. “Stretchoefeningen zijn enorm belangrijk om te herstellen. Probeer daarom ook je voeten regelmatig uit te rekken en te masseren. Een goed moment daarvoor is bijvoorbeeld ‘s nachts, als je neerligt. Probeer dat ook elke dag aan te houden. Zit je heel de dag aan je bureau? Dan kan je met een tennisbal proberen om regelmatig je voeten wat te stretchen.”

Enkele snelle oplossingen

De snelste manier om van je voetkramp af te raken, is om je voeten te stretchen en te wandelen volgens Canuso. “Zelfs een korte wandeling kan je kramp al verlichten. Masseer je voet, indien mogelijk, met een voetcrème en rek je voeten uit met je handen of een handdoek. Ook een warmtekussentje doet de pijn verlichten.”




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Michel Philippe

    Het is nochtans eenvoudig: neem magnesium en de krampen komen niet meer terug. Zelf ondervonden bij mij en iemand anders.

  • Louis Bouduin

    Zal allemaal best zo kunnen zijn, maar ik heb geleerd om het eerst aan het meest voor de hand liggende te denken. En dat is: je loopt gewoon te veel. In 90% van de gevallen is het probleem opgelost indien je matigt; en matigen is de basis van alle gezondheid...

Video