Trucje van mama om kinderen groenten te laten eten gaat viraal

Getty Images/iStockphoto
Als je enkele kleine telgen hebt rondlopen, klinkt ‘Nee, ik lust geen broccoli!’ je vast bekend in de oren. De eindeloze discussie aan de keukentafel beu? Daar vond de Amerikaanse mama en blogster Jane Stine een wel heel slim trucje voor.

Ze noemt het zelf haar beste opvoedingstrucje, en we kunnen Jane Stine geen ongelijk geven. Ook zij raakte voortdurend verwikkeld in het eeuwige welles-nietesspelletje met haar kinderen als het gaat om groentjes te verorberen.

Wat haar opviel? Als ze samen met haar kids naar de supermarkt ging, wilden ze steevast de wafels van Disney of de yoghurt van de kinderserie PAW Patrol. Dus vond ze er niet beter op om zelf met een resem stickers van populaire animatiefiguurtjes de winkel te trotseren. “Breng je eigen stickers mee naar de supermarkt en begin te plakken. Vandaag eten we een pompoen van het merk Winnie the Pooh. Die past perfect bij de broccoli van Toy Story”, staat er te lezen op haar Facebookpagina en blog.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

En dat haar trucje succes heeft, is nog zacht uitgedrukt. In geen tijd werd haar bericht meer dan 100.000 keer gedeeld en massaal becommentarieerd.

Nog altijd moeilijkheden om je kroost groenten te laten eten? Met deze 5 tips hebben ze waarschijnlijk zelfs niet door dat ze gezond aan het eten zijn.  

1. Vervang spaghetti door courgetti

Of andere groentespaghetti. Serveer met bolognaise- of andere saus en eventueel wat geraspte kaas. De kans is groot dat je zoon of dochter het verschil niet eens opmerkt.

2. Laat je kind zijn of haar eigen smoothie maken

Roep één ochtend per week uit tot smoothie-ochtend en laat je kind zélf kiezen welk fruit er in zijn of haar smoothie mag.

3. Maak frietjes van zoete aardappel

Kinderen houden van frietjes. Vervang ze af en toe door frietjes van zoete aardappel, die je klaarmaakt in de oven. Wil je nog een stapje verder gaan? Maak dan ook guacamole en laat je kind hun frietjes daarin dippen. Een heerlijke en gezonde combinatie!

4. Wees creatief met bloemkool

Bloemkoolpuree, bloemkoolrijst, een pizzabodem gemaakt van bloemkool ... Je merkt het al: deze groente is heel veelzijdig en dus makkelijk in de maaltijden van je kind te sneaken.

5. Kies voor klein

Groter is niet altijd beter, en al zéker niet als het om groenten gaat. Maak je spaghettisaus met wortelen, paprika’s, courgette en champignons? Als je ze extra fijn snijdt, zullen je kinderen er véél minder op tegen hebben. Ook kan je aan veel andere gerechten, zoals omeletten, fijngesneden groenten toevoegen.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.