Ga naar de mobiele website
^ Top

Tot 1.000 kcal verbranden op 45 minuten? Wij probeerden het uit

kos
Staat "meer sporten" ook dit jaar weer op je lijstje met goede voornemens? Dat verdient respect, en daarom steekt de NINA-redactie jullie een (gezond) hart onder de riem. Elke zondag inspireren we jullie met fitte inspiratie uit de praktijk. Deze week probeerden we "afterburn" uit, een gloednieuwe groepsles waarbij je tot 36 uur (!) na de training nog calorieën zou verbranden. In dat geval: bring it on.

"We missen je, Nina! We hebben je al zo lang niet gezien!", was de confronterende boodschap die ik onlangs in mijn mailbox kreeg. Van mijn fitnessclub, welteverstaan. Geen grap. Na een mini-hartaanval van een halve seconde komt het besef dat zo'n mails natuurlijk automatisch verstuurd worden als je x aantal dagen (lees: weken) niet met je lidkaart langs de scanner aan de ingangspoortjes bent gepasseerd. Maar toch heeft die emotionele chantage instant effect: voor ik het goed en wel besef ben ik onderweg van Antwerpen naar Gent, om daar de hippe nieuwe workout Afterburn uit te testen.

Wat is het?

Het "afterburn-effect" is een term uit de sportwereld die wijst op de calorieën die je lichaam verbrandt, lang nadat je training erop zit. Na intense workouts blijf je ook in de uren daarna nog veel energie verbruiken, en dat is het geval bij Afterburn. Het is een pittige combinatieles waarbij cardiotraining op de loopband of fiets wordt afgewisseld met krachttraining, begeleid door een personal trainer. Je werkt in kleine groepen, zodat de lesgever erop kan toezien dat alle oefeningen correct en risicoloos worden uitgevoerd. De groep wordt in tweeën gedeeld, waarbij één groep begint met de loopband of fiets, en de andere met spieroefeningen. Om de zoveel tijd wissel je om van kracht naar cardio of omgekeerd.

Met 45 minuten "afterburnen" kan je 400 à 1.000 calorieën verbruiken én tot 36 uur na het sporten nog energie blijven verbranden. Het energieverbruik ligt zo hoog doordat je tijdens de training zo'n 15 à 20 minuten op 80% van je maximale hartslag traint. Maar - voor niets gaat de zon op - om van dat "afterburn-effect" te genieten, moet er natuurlijk eerst stevig gezweet worden.

Met 45 minuten "afterburnen" kan je 400 à 1000 calorieën verbruiken én tot 36 uur na het sporten nog energie blijven verbranden

De workout wisselt af tussen cardiotraining op de loopband en/of fiets met krachtoefeningen
Afterburn De workout wisselt af tussen cardiotraining op de loopband en/of fiets met krachtoefeningen

Every heartbeat counts

Every heartbeat counts, zo luidt de leuze van Afterburn. En dat mag je letterlijk nemen. Nadat je aan de club je gewicht, leeftijd en lengte hebt doorgegeven, krijg je een hartslagband die tijdens de les voortdurend bijhoudt op hoeveel procent van je maximale hartslag je traint. Helaas niet op een subtiel armbandje aan je pols: aan twee kanten van de sportruimte hangt een televisiescherm, waarop je op zoek moet naar jouw "vakje". Daarop staat jouw naam en hartslag in real time, inclusief een achtergrondkleurtje dat bij het ritme van je hart past. Blauw in rust of bij matige beweging, groen als je wat opgewarmd geraakt, en dan via oranje tenslotte tot rood, wanneer je tot het uiterste aan het gaan bent. Faken dat er niets aan de hand is terwijl je inwendig aan het sterven bent zit er dus niet in tijdens deze groepsles, want het scherm verraadt alles. Lesgeefster Isabel houdt het dan ook nauwlettend in de gaten.

Faken dat er niets aan de hand is terwijl je inwendig aan het sterven bent, zit er niet in bij deze groepsles

Op een groot scherm (bovenaan) zie je in real time jouw hartslag - en die van de rest van de groep. De kleurtjes geven aan hoe snel jouw hart tekeer gaat.
kos Op een groot scherm (bovenaan) zie je in real time jouw hartslag - en die van de rest van de groep. De kleurtjes geven aan hoe snel jouw hart tekeer gaat.

Gemoedelijke sfeer

De vrees dat zo'n televisiescherm met kleurtjes een competitiesfeer zou oproepen, is geheel overbodig. Van een man van middelbare leeftijd tot een jongedame van 18; de deelnemers aan de groepsles zijn heel divers en iedereen is hier duidelijk voelbaar voor hetzelfde doel: je eigen conditie en kracht verbeteren. En daar hoort niet stiekem spieken op andermans vakje bij. De sfeer is dan ook erg gemoedelijk, en lesgeefster Isabel weet de groep te motiveren om af en toe een tandje bij te steken. Ze stuurt ook persoonlijk bij waar nodig tijdens de krachtoefeningen. Dat in combinatie met je eigen grenzen bepalen op basis van je hartslag, maakt het een pittige maar toegankelijke sport, waar zowel de ervaren fitnesser die een uitdaging zoekt als de conditieloze beginner zich in kan uitleven.

Lesgeefster Isabel probeert iedereen zoveel mogelijk persoonlijk te begeleiden bij de krachtoefeningen.
kos Lesgeefster Isabel probeert iedereen zoveel mogelijk persoonlijk te begeleiden bij de krachtoefeningen.

Waar doet het pijn? (met andere woorden: wat doet het met je figuur?)

Vooral onze buikspieren hebben achteraf weet gehad van deze sportsessie, en in mindere mate onze benen. Wij volgden dan ook een les Afterburn die focust op de core (buik- en rugspieren), maar je kan ook de full body of de sculpt-variant volgen. Maar misschien nog het meest concrete resultaat krijgen we een uurtje na de les in onze mailbox. Na elke les volgt een persoonlijk verslag van jouw sessie, op basis van je hartslag. Het verdict: 1.000 kilocalorieën hebben we dan wel niet verbrand, met die 500 kcal op 45 minuten zijn wij eerlijk gezegd ook al héél tevreden. Zeker als het op zo'n fijne, motiverende manier kan.

Meer over



10 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Anonymous

    @anonymous: ja vooral minder eten.. das de oplossing... het domste dat je kan doen.. ;)

  • Anonymous

    Ik ben zelf 5jaar personal trainer en deze manier van trainen is top. Mensen zijn onder constante begeleiding van een ervaren en opgeleide coach. Niks mis mee..

  • Sureño Rataplan

    Ooh jaa

  • Anonymous

    Wat minder en gezonder eten helpt ook ..

  • william Taelman

    Leuk iedereen zou moeten sporten

Gesponsord

Meld een bug