Tel eens happen in plaats van stappen om gewicht te verliezen

thinkstock
De norm om 10.000 stappen per dag te zetten, controleer je misschien al met een app of stappenteller. Het nieuwste technologische snufje gaat nog een stap (of liever: hap) verder, door te tellen hoe vaak je kauwt bij het eten. Daardoor zou je minderen met onbewust snacken en bijgevolg ook minder calorieën opnemen, al zitten er wel nog wat gaten in de formule.

Zoals de Fitbit werkt om je meer te doen bewegen, zo zou dit technologische gadget moeten helpen om net minder te eten. Of tenminste: minder gedachteloos te snacken terwijl je niet écht honger hebt. De 'happenteller' registreert hoeveel happen je doet tijdens een maaltijd, en volgens een kleinschalige studie van de Clemson University (South Carolina) die het gadget testten, eten we minder als we ons bewust zijn van onze happen.

Grote versus kleine borden

De Amerikaanse universiteit testte het snufje uit bij een groep studenten en concludeerde dat zo'n teller effectief minder doet eten. Wel is de kracht van die happenteller beperkt: andere factoren die ons meer doen eten - zoals bijvoorbeeld een groot bord - bleven ook bij het dragen van een happenteller meespelen. De groep met zo'n teller die uit grote borden at, speelde in vergelijking nog altijd meer binnen dan de groep met kleine borden, ondanks de happenteller.

Het "Bite Counter Project", een happenteller in plaats van een stappenteller voor rond je pols
Clemson University Het "Bite Counter Project", een happenteller in plaats van een stappenteller voor rond je pols

Valsspelen met grote happen

Nog een gevaarlijk kantje aan zo'n teller, is dat proefpersonen gingen compenseren met extra grote happen. Zo lijkt het dat je minder hebt gegeten, maar heb je net zoveel of zelfs meer binnen als iemand die in meer happen hetzelfde opeet. Bovendien zijn die grote happen dan niet zo gezond, omdat je eten dan sneller naar binnen schrokt en minder goed verteert. 

Handig hulpmiddel

Ondanks die kleine haperingen aan het concept, blijft zo'n tracker wel een handig hulpmiddel, argumenteren de onderzoekers. Niet noodzakelijk om een strikt dieet te volgen, wel als assistent tegen het gedachteloos binnenproppen van eten. Je bewust worden van wat je eet is een eerste stap in het veranderen van een voedingspatroon. Happen tellen is dan minder abstract dan calorieën tellen, klinkt het.