Studie: loopstijl aanpassen vermindert kans op blessure niet

Getty Images/Cultura RF
Het nieuwe jaar staat voor de deur en daar horen naar goede gewoonte ook wat voornemens bij. Gezonder eten, minder drinken en meer sporten prijken hoogstwaarschijnlijk bovenaan het lijstje van velen. Zin om je loopschoenen aan te trekken? Let dan wel even op je loopstijl. 

Er werden al wat stemmen voor verheven en er is al wat inkt over gevloeid: hoe loop je nu het best? Voor een nieuw onderzoek, dat gepubliceerd werd in Sports Medicine, bogen onderzoekers zich over de verschillende loopstijlen om te weten te komen welke nu de beste is. 

Dus, hiel naar teen of teen naar hiel? 

De onderzoekers verzamelden in totaal 53 studies om de impact op de tenen, hiel en middenvoet tijdens het lopen te weten te komen. In het verleden werd vaak beweerd dat als je je voet neerzet van teen naar hiel, dat de beste manier zou zijn om blessures te voorkomen. Maar volgens de hoofdonderzoeker van de studie, Christian Barton, klopt dat toch niet helemaal: “Ons uitgebreide onderzoek toont aan dat iemand vertellen dat ze op hun tenen moeten lopen in plaats van op hun hielen hen minder efficiënt maakt, toch op korte termijn. Daarnaast is er geen bewijs dat op je tenen lopen een betere manier is om blessurevrij te blijven.” 

De studie toont daarnaast amper een verschil in blessures aan bij de verschillende loopstijlen. Lopers zouden het best presteren als ze hun natuurlijke loopstijl niet aanpassen. Het onderzoek wijst er dan ook op dat lopers die hun stijl veranderen, vaak minder goed presteren én nog steeds evenveel kans maken op een blessure. 




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Charlotte De greef

    Ik ben een voorvoetloper, maar heb van blessures nooit meer last sedert ik het eerste loopjaar voorbij ben en mijn conditie dus goed is. Mijn hypothese is dat blessures het gevolg zijn van een te beperkte conditie, waar je te snel teveel van vraagt.

  • Peter Buyck

    De loopstijl veranderen betekent eerder zoiets als zorgen voor warme knieën ipv onderkoeling. Je hebt zo van die fanatiekelingen die zomer en winter in short en blote benen willen lopen. Door de luchtstroming warmen de spieren en gewrichten niet op en DAT is een grote bron van de blessures.