Ga naar de mobiele website
^ Top

Snoepen mag weer: gezond en ongezond eten bestaat niet volgens deze blogster

Instagram @thefffeed
Je wil wat op je lijn letten, dus kies je met tegenzin voor een handje noten in plaats van die lekkere zuurtjes. Of groentenchips in plaats van een zak Lays. Zonde, want voor het aantal calorieën hoef je het eigenlijk niet te laten, bewijst fitnessblogster Lucy Mountain.

Met haar Instagramaccount TheFFFeed wil Mountain vooral bereiken dat we stoppen met in hokjes denken als het op eten aankomt. "Gezond en ongezond bestaat niet," verklaart ze stellig. "Gezonde voeding bevat vaak even veel calorieën als junkfood of ongezonde snacks. Het heeft dan ook geen zin om jezelf alles te ontzeggen als je enkele kilootjes wil verliezen. Het is beter om jezelf gewoon iets lekkers toe te staan als je daar zin in hebt. Alles mag en alles kan, maar doe het simpelweg met mate."

Calorieën versus voedingswaarde

  Let wel op: Mountains theorie geldt alleen wat de calorieën betreft. Het klopt dat een handvol zuurtjes even hoog op de calorieteller staat als een handje noten, maar met de snoepjes krijg je wel voornamelijk suikers binnen terwijl noten je lichaam voorzien van goede voedingsstoffen. Al betekent dat niet dat we ons daarop moeten blindstaren. Wie bezig is met bodybuilding of extreme resultaten wil bekomen, zal inderdaad snoepgoed en ander lekkers moeten schrappen, maar wie gewoon enkele cijfers minder op de weegschaal wil zien staan, moet echt niet zulke drastische maatregelen nemen.

"Geen enkele chocoladereep of stuk pizza zal ervoor zorgen dat je plots bijkomt," aldus Mountain. "Het is pas een óverdaad aan eender welk soort voedsel - gezond of ongezond - dat maakt dat we verdikken," legt ze uit. Wat vooral belangrijk is, is de portiegrootte. Vaak nemen we zonder het te beseffen te grote porties, en vooral dat doet de calorieën al snel aantikken. "Staar je dus niet blind op 'slechte' en 'goede' voeding, maar kijk naar het groter geheel. Heb je de hele dag gebalanceerd gegeten, dan kan je echt wel met een gerust hart een snoepreep naar binnen werken zonder dat de hele dag 'om zeep' is," steekt ze ons een hart onder de riem.

Instagram @thefffeed

Geen enkele chocoladereep of stuk pizza zal ervoor zorgen dat je plots bijkomt. Het is pas een óverdaad aan eender welk soort voedsel - gezond of ongezond - dat maakt dat we verdikken.

Let op verkoopspraatjes

Dat gezegd zijnde, wil ze ons ook vooral behoeden voor de befaamde verkoopspraatjes. "Pure chocolade bevat dan wel meer calorieën dan melkchocolade, het bevat wel minder suiker, meer vezels en ijzers en is dus veel beter qua voedingswaarden dan melkchocolade," beaamt de fitnessblogsters de gezondheidsclaims waar chocoladebedrijven zo graag naar verwijzen. "En toch zal ik zelf altijd voor melkchocolade kiezen, en wel om twee redenen. Eén: ik vind dat donkere chocolade naar tuinbladeren smaakt. Twee: chocolade is niet het product waar ik naar grijp wanneer ik vitaminen en mineralen wil binnenkrijgen. Ik eet zo al voldoende fruit, groenten en vezelrijke voeding. Ik neem een stukje chocolade omwille van de smaak, niet de voedingswaarden." Als je dan toch zin hebt in iets 'ongezonds', dan doe je het beter helemaal goed. Anders is het gewoon zonde van de calorieën, vindt Mountain. En het is beter voor je humeur.

"Maar ook termen zoals 'laag in suikers', 'vetarm' en 'proteïnerijk', klinken dan wel goed, dat wil niet zeggen dat ze ook weinig calorieën bevatten. Bovendien is iets dat weinig vet bevat vaak wel een echte suikerbom, en omgekeerd. En let ook op voor de andere dubbelzinnige bewoordingen. Zo bevat een portie Twix 125 kcal, maar wist je dat een portie Twix eigenlijk maar een halve is? En wees eerlijk: niemand eet maar een halve Twix, dus eigenlijk moet je dat calorieënaantal standaard al verdubbelen."

Instagram @thefffeed
Meer over



4 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Luc Pauwels

    Daar gaan we weer, de broodmaaltijd afschaffen... .Te veel aan suikers leidt tot alle soorten aan kwaaltjes en is verslavend. Aardappelen of brood bevatten zetmeel en dit zijn polysachariden en breken langzaam af, dus geen plotse opstoot van de suikerspiegel. Luister dus niet naar Pascal Naessens, zij is geen wetenschapsters en kletst maar wat uit haar nek

  • john johnsons

    Veel beweging...veel verbranden

  • Peter Buyck

    Het is inderdaad zo dat overdaad schaad en dat we een uur voor slapengaan niet die familiepizza met een liter cola niet nodig hebben. We moeten uitzoeken wat ons dik houdt bvb stoppen met een broodmaaltijd des avonds

  • walter mertens

    Leef heeeeel gezond . en je hebt 0,0 weerstand tegen alle kwalen en ziektes .

Meld een bug