Helpt de 'Night Shift'-functie van Apple u echt beter slapen?

Apple
Apple lanceerde vorige week zijn nieuw besturingssysteem iOS 9.3, en daarbij werd ook de functie 'Night Shift' geïntroduceerd. Die doet de kleuren van het scherm gedurende de avond veranderen van een blauwe naar een oranje gloed. Na een avondje surfen of chatten zou u zo beter de slaap kunnen vatten. Maar werkt het ook echt?

Het idee is niet nieuw. Er bestonden al toepassingen die de schermkleuren van computers aanpassen aan het moment van de dag. Zoals de gratis app f.lux, die beschikbaar is voor Mac en Windows maar afgekeurd werd voor de App Store van Apple.

In iOS 9.3 is de functie voortaan beschikbaar voor iPhones vanaf model 5s, iPad mini 2, 3 en 4, iPad Air en Air 2 en iPad Pro.

Hoe werkt het?

Op basis van uw locatie en het tijdstip bepaalt de toepassing of de zon al is ondergegaan. Het scherm wordt daar automatisch op afgestemd. Gedurende de avond worden de kleuren van het scherm steeds warmer. Ze evolueren van een blauwe naar een oranje gloed.

Hoe helpt het u beter slapen?

Licht is in grote mate bepalend voor uw lichaamsklok. Computers, smartphones en tablets stralen blauw licht uit. Als u ze 's avonds gebruikt, verstoren ze daardoor de lichaamsklok. Zelfs een klein beetje straling geeft de hersenen het signaal dat het dag is, wat de hartslag en alertheid verhoogt, en de aanmaak van het slaaphormoon melatonine verstoort.

Elke lichtbron heeft in zekere mate dat effect, maar onderzoek heeft uitgewezen dat de hersenen het sterkst reageren op blauw licht. Sommige mensen met slaapproblemen maken gebruik van lichttherapie om hun natuurlijke bioritme te herstellen. Blootstelling aan blauw licht tijdens de dag en oranje licht tijdens de avond kan helpen om 's nachts beter de slaap te kunnen vatten. Dat is ook het principe van Apples 'Night Shift'.

Werkt het echt?

Blauw licht is niet het hele verhaal, zegt Raj Dasgupta, slaapspecialist aan de universiteit van Southern California, aan techsite The Verge. Stress, een te zware maaltijd, een spannend boek of een ruzie tijdens het avondmaal: er zijn honderden zaken die uw nachtrust kunnen verstoren. Checkt u voor het slapengaan uw mails van het werk nog even, of maakt u nog even tijd voor een chatsessie met uw baas, dan zal het weinig helpen dat u daarvoor 'Night Shift' ingeschakeld heeft.

Toch heeft 'Night Shift' zeker voordelen, zegt Andy Morgenstern van de American Optometric Association. Blauw licht heeft immers niet alleen gevolgen voor uw nachtrust, het belast ook de ogen. Blauw licht beperken, kan dus leiden tot minder hoofdpijn, troebel zicht en droge ogen.

Het precieze effect van 'Night Shift' is echter moeilijk in te schatten. Apple geeft geen informatie over de specificaties van 'Night Shift'. Bovendien is niet geweten wat het optimale niveau van blauw licht is om ongewenste effecten te voorkomen. Omdat de filter door de gebruiker kan ingesteld worden, is het ook niet duidelijk of 'Night Shift' op een laag niveau wel zin heeft.

Blauw licht is overigens niet de enige belastende factor voor uw ogen. De standaardfocus voor onze ogen ligt ongeveer 6 meter voor ons, zegt Geoffrey Goodfellow, professor aan het Illinois College of Optometry. Onze ogen zijn niet gemaakt om urenlang naar een scherm - of een boek - te staren.

Toepassingen als 'Night Shift' en f.lux kunnen de belasting op de ogen dus enigszins verminderen en kunnen een noodoplossing bieden indien u in de avonduren tijd voor uw scherm moet doorbrengen. Maar een magische oplossing voor een goede nachtrust zijn ze niet.

Blauw licht heeft niet alleen gevolgen voor uw nachtrust, het belast ook de ogen