Ga naar de mobiele website
^ Top

Santé! Zo combineer je alcohol met een gezonde levensstijl

thinkstock
Gezond eten en af en toe sporten, dat lukt allemaal (meestal) nog redelijk. Maar op zomerse dagen is dat glas wijn aan de kant schuiven in naam der gezondheid toch echt een te grote uitdaging. Kunnen een gezonde levensstijl en alcohol wel hand in hand gaan? Met een beetje moeite en deze tips: absoluut.

We hoeven het jullie waarschijnlijk niet meer te vertellen: alcohol behoort - helaas - niet tot de categorie superfoods. Een alcoholisch drankje bevat veel calorieën, levert geen nuttige voedingsstoffen voor het lichaam en kan bij overmatige consumptie zelfs leverproblemen, kanker en diabetes veroorzaken. Daarenboven heeft ons lijf de gewoonte om eerst alcohol te willen afbreken voor het aan die vetten en suikers begint, wat ook meteen dat "bierbuikje" verklaart van zij die wel eens graag een glas nuttigen.

Met mate genieten

Genoeg slecht nieuws, want laten we toegeven: een fris pintje in de zomer of een fles bubbels om een verjaardag te vieren kan heerlijk smaken. Je hoeft dat glas dus niet te schrappen, maar het komt erop aan een goed evenwicht te zoeken tussen die gezonde levensstijl en af en toe toch te genieten van iets lekkers. Vind je het moeilijk om die balans te vinden? Probeer deze vijf tips dan eens.

1. Drink eens bewust niet

Heb je de gewoonte om op café nooit met een leeg glas in je handen te staan? Een gezonde levensstijl draait vaak rond kleine gewoontes lichtjes veranderen. Neem jezelf daarom eens voor om een avond geen alcohol te drinken als je op café, restaurant of bij mensen thuis hebt afgesproken. Je bent het misschien niet gewend, maar je zal merken dat het niet zo onoverkomelijk is als het eerst lijkt. Na een tijdje zal je vaker zo'n alcholvrije avonden uit inlassen, met alle positieve gevolgen voor je lichaam van dien.

2. Geen jezelf een 'excuus'

Vind je zomaar zonder reden niets drinken te moeilijk, zoek dan eens een "excuus" om je drinkgewoonten in te tomen. Wil je morgenochtend gaan sporten, heb je een belangrijke dag waarvoor je extra fris wil zijn of moet je héél vroeg op? Dan heb je een extra motivatie om die gin-tonic voor een ginloze variant in te ruilen.

3. Kies kwaliteit boven kwantiteit

Een biertje is vaak het goedkoopste drankje op café, waardoor na dat eerste meestal een tweede, derde, enzovoort volgt. Maar wat als je eens een drankje kiest waar je écht zin in hebt, en daar ook bewust van geniet? Verwen jezelf met die duurste cocktail op de kaart, maar hou het dan ook bij eentje. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit, waardoor het des te beter smaakt en de hoeveelheid alcohol ondertussen binnen de perken blijft.

4. Drink water

Je kende de regel waarschijnlijk al dat je na elk glas alcohol best een glas water drinkt, maar pas je hem ook toe? In de meeste cafés en restaurants kan je gratis een glas kraantjeswater vragen, als je liever niet elke keer twee drankjes betaalt. Door af te wisselen hydrateer je jouw door alcohol uitgedroogde lichaam, waar je jezelf de volgende dag erg dankbaar voor zal zijn.

5. Drink geen shotjes

Everyone has a tequila story, zo klinkt de algemeen verspreide volkswijsheid. Alleen eindigen die verhalen ook meestal hetzelfde: met barstende hoofdpijn en het voornemen om "nooit meer shotjes te drinken". Wat als je dat nu ook eens écht deed?




1 reactie

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Bob Nalyd

    Saai hoor. Regelneven!

Meld een bug