Ga naar de mobiele website
^ Top

Rusten, de nieuwe rage?

Thinkstock
Vandaag lijkt het alsof deelnemen aan een marathon het summum van gezondheid is, en dat je slecht bezig bent als je de dag niet begon (of afsloot) met een stevige work-out in de gym. Behoorlijk intimiderend en zelfs demotiverend, want soms ben je moe en wil je gewoon niets doen. Jef Geys (41), auteur van het boek 'Rusten is het nieuwe sporten' bracht de beweging 2 jaar geleden al aan het licht en de Engelse levenscoach Danielle Marchant kaart het fenomeen nu ook aan. Eerlijk? Hun woorden zijn een verademing in onze altijd-in-actie-mentaliteit, ook op vlak van sport en ontspanning.

In de Verenigde Staten beschouwen trainers rust al langer als een broodnodig onderdeel van training, en recovery is er ronduit hot. Als tegengewicht voor de intensive HIIT-sessies en co zijn stretchingstudio's daar een boomende business. Ex-Broadwaydanser en gymnast Christopher Harrison vervolledigt zijn groepslessen in hangdoeken zelfs met een les 'AntiGravity Cocooning', waarin je een powernap doet; goed voor meer alertheid, meer resultaten en minder blessures. In ons land organiseert de luxesportclub David Lloyd Antwerpen dan weer de groepsles 'Napercise', waarbij je 45 minuten onder de lakens kruipt en slaapt.

Luisteren naar je lichaam, en misschien minder naar anderen, is dus een goed idee. "Je lichaam vertelt je waar je behoefte aan hebt", zegt Carl Sanders (34), preventief gezondheidscoach en eigenaar van het trainingscentrum One Life in Antwerpen. "Best moeilijk, want ook ik dacht dat ik als rolmodel zeven dagen per week moest trainen en sterk zijn. Maar niet iedereen is daarvoor gemaakt. Het is nog maar de vraag of dat gezond is. Train je te veel, dan maak je meer kans op blessures, gewoon doordat je minder snel of goed reageert op trainingsprikkels. Kijk maar naar enkel- of knieblessures door de overbelasting van je ligamenten."

Het artikel gaat verder onder de foto.

Altamira
Thinkstock

Recept voor levenslange gezondheid

"Ook total loss zijn na een training is geen bewijs dat je training doet wat ze moet doen. Zo afzien is nergens voor nodig," vervolgt Sanders. "Ook met je eigen lichaamsgewicht kan je sterker worden, het vele stilzitten compenseren en afvalstoffen afvoeren. Slim omgaan met je lichaam en je grenzen kennen is een veel beter recept voor een levenslange gezondheid dan je elke avond oververmoeid in het zweet werken."

Voor Annick Cuvelier (45) van Yoganic Moves in Gent en het 'Yoga met Evy'-team is yoga evengoed een aanvulling voor het vele fietsen, lopen en spinnen dat tot 2012 non-stop op haar programma stond. "Yoga draait rond ademhalen, stilstaan en voelen wat er in je lichaam gebeurt. Tegelijk word je flexibeler en mentaal sterker, doordat je angsten overwint of poses lang aanhoudt. Je wint ook aan functionele kracht omdat je met je hele lichaam beweegt. Volgens Yoga Journal leidt yoga zelfs tot meer uithoudings-vermogen. Zo is het plaatje compleet en bewaar je de band met je lichaam én je grenzen."




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


Meld een bug