Ruim baan, cupcakes en cronuts: de toast is terug

Topchef Blaine Wetzel bereidt toast met wilde bloemen.
PHOTO_NEWS Topchef Blaine Wetzel bereidt toast met wilde bloemen.
De artisanale toast is helemaal terug van weggeweest. Tot die conclusie komt het vooraanstaande The New Yorker op basis van talloze toastrages in Amerikaanse horecazaken.

Zeldzaam is de foodtrend die niet op verzet wordt onthaald of het etiket 'overgewaardeerd' op zich gekleefd krijgt; denk maar aan de hype rond de cupcakes enkele jaren terug en recenter die van de cronut. Zeldzamer is echter de foodtrend die op hoongelach wordt onthaald. Die twijfelachtige eer valt nu de artisanale toast te beurt. De toast? Wel ja, de klassieker is terug van nooit even weg geweest meent The New Yorker.

Dat de toast in razendsnel tempo weer furore maakt op internationaal  foodblogs, is te danken aan John Gravois, journalist voor het Californische magazine Pacific Standard. Het was Gravois opgevallen dat de toastrage in San Francisco in volle hevigheid losgebarsten was. Oorspronkelijk stond Gravois ook sceptisch tegenover de herwonnen X-factor van de toast. "Het enige wat de hulpkok deed, was een sneetje brood in een toaster steken en het rijkelijk beleggen met vanalles en nog wat. Ik rolde met mijn ogen. Hoe sullig, hoe San Francisco." Maar niet veel later kon Gravois de klassieker toch pruimen en zijn lezers aansteken met het toastvuur.

TIY - Toast It Yourself- luidt het devies, naar analogie met DIY.

Reflectie tijdsgewricht
Foodblog the Salt heeft recent twee artikels over de trend gepubliceerd. Eentje in ware 9GAG-stijl waarin verschillende technieken van toasten worden gedemonstreerd: lichtbruin, goudkleurig, zwart en zwart xxl. Het tweede gaat op een verder elan verder en geeft weer hoe je toasts nog kan fabriceren. TIY - Toast It Yourself- luidt het devies, naar analogie met DIY. Ideale 'toasthaarden' zijn volgens the Salt een open haard, een soldeerlamp, maar ook een wasdroger en koffiezetapparaat behoren tot de favorieten.

Volgens de Canadese journalist David Sax reflecteren de meest succesvolle foodtrends wat er op een bepaald moment speelt in de maatschappij. Amerikanen wilden volgens Sax bijvoorbeeld cupcakes tien jaar geleden, in de nasleep van 9/11, omdat ze verlangden naar gezellige herinneringen uit hun kindertijd en zo een extra duwtje in de rug kregen om het 9/11-trauma achter zich te laten. In de jaren zestig wilden Amerikanen dan weer massaal fonduen om zo hun kosmopolitisme tentoon te spreiden.

De artisanale toast kan dan ook perfect in ons huidige tijdsgewricht geplaatst worden, een tijdsgewricht dat bol staat van voedingsfetijisme. Voeding is omnipresent in onze hedendaagse maatschappij. En zelfs een simpel sneetje brood moet dan verheven worden tot een culinair hoogstandje.

Mooi op Instagram
We zijn bereid om meer dan ooit tijd en middelen in lekker eten te investeren. Daarenboven zijn we ook meer dan ooit wat we eten - niet enkel in letterlijke termen, maar ook in termen van identiteit. We zijn bijvoorbeeld allen tuk op de 'avocado toast'. Die is ten eerste heerlijk voedzaam: goede vetten en een handje koolhydraten, maar daarnaast is ze bovenal fotogeniek. Op Instagram staat het veel beter om een light-toast te verorberen dan een vettige burger uit de dichstbijzijnde hamburgertent.

De artisanele toast is hoegenaamd niet dé voorbode van onze huidige voedingsobessie geweest, maar ze wijst wel op een belangrijke onderstroom in onze huidige, door gezondheidsvoorschriften gedomineerde voedingscultuur.