Populaire diëten onder de loep: hoe (on)gezond is het ketodieet?

Getty Images
De zomer, dat betekent voor velen onder ons snel nog wat kilootjes proberen te verliezen om er toch net dat tikkeltje beter uit te zien in die nieuwe bikini. Maar is dat wel zo gezond? Elke week nemen wij samen met voedingsdeskundige Sandra Bekkari een populair dieet onder de loep. Vandaag: het ketodieet.

Bij het ketodieet worden koolhydraten zoveel mogelijk geschrapt. Een beperkt aantal eiwitten, groenten en vooral gezonde vetten mag je dan weer wel eten. Daardoor gaat je lever ketonen produceren en spreek je je vetreserves aan in plaats van dat je koolhydraten en eiwitten gaat verbranden.

Waarom het volgens Sandra Bekkari geen goed idee is om het ketodieet te volgen:

* “Het ketodieet is een heel eenzijdig dieet. Mensen die het nauwgezet volgen, gaan zelfs bepaalde groente- en fruitsoorten niet meer eten omdat ze te veel koolhydraten bevatten. Zo wordt vaak amper 30 gram koolhydraten aangeraden bij het ketodieet. Om een voorbeeld te geven, dat zijn 2 appels per dag. Koolhydraten zijn niet slecht, we moeten gewoon de goede eruit kiezen en de juiste hoeveelheid ervan eten. Die in suiker en koekjes zijn niet aan te raden, maar in talloze andere producten zoals volkoren graanproducten, peulvruchten en fruit zitten wel gezonde koolhydraten met vitamines, mineralen en vezels die ons lichaam nodig heeft. Ik ben dus geen voorstander van het schrappen van alle koolhydraten.”

* “Het ketodieet heeft verschillende bijwerkingen. Vaak wordt gezegd dat je meer energie krijgt van het ketodieet. Dat kan na een tijdje inderdaad zo zijn, maar in het begin ben je doodmoe. Je lichaam is het niet gewoon om zijn brandstof elders te halen dan uit koolhydraten. Je lichaam moet leren om op vetverbranding over te schakelen, wat zorgt voor de gekende ketogriep die zich uit in een vermoeid en zwak gevoel.”

* “Een ander groot nadeel is de stinkende adem. Doordat je lichaam in ketose gaat, wordt er immers ook een acetongeur gevormd die niet zo aangenaam is voor je entourage.”

* “Je krijgt te weinig vezels binnen en de kans op voedingstekorten is reëel. Om die reden worden er ook meestal voedingssupplementen aangeraden.”

Wat we volgens Sandra Bekkari wél kunnen leren van het ketodieet:

* “Hoewel ik tegen het volledig schrappen van koolhydraten ben, is het wel goed om sterk bewerkte suikers te schrappen. De gemiddelde Belg eet 40 kilogram suiker per jaar. Door suiker even te schrappen word je je daar bewust van én ontwen je ook je drang naar zoet. Je smaakpapillen passen zich namelijk na een tijdje aan, waardoor je opnieuw leert proeven hoe zoet iets smaakt. Bovendien eten we in het algemeen te veel sterk bewerkte koolhydraten. Veel mensen zitten heel de dag aan hun bureau gekluisterd, komen thuis, eten een bord spaghetti en ploffen in de zetel. Maar die grote hoeveelheden koolhydraten heb je helemaal niet nodig, tenzij je een topsporter bent. Er mogen gerust wat aardappeltjes of pasta op je bord liggen, maar geen berg. Vaak eten we ‘s avonds een hoop aardappelen, een homp vlees en groenten als garnituur. Heb je een sedentaire levensstijl, dan is dat nefast voor je gezondheid. Kies ook bijvoorbeeld liever voor zilvervliesrijst dan voor witte, en voor volkorenpasta in plaats van gewone en probeer vooral een gulden middenweg te vinden.”

* “Je gaat meer bladgroenten en gezonde vetten op het menu zetten, al is de hoeveelheid vetten bij het ketodieet te hoog. Daarbij wordt vaak aangeraden om je energie voor 80% uit vetten te halen.”

* “Onder medische begeleiding zou het ketodieet voordelen kunnen bieden voor mensen die kampen met epilepsie of een hersentumor. Ga er echter nooit alleen mee aan de slag maar doe dat samen met een arts en of diëtist.”

* “Elk dieet werkt. Als je koolhydraten gaat schrappen, zal je snel gewicht verliezen. De vraag is alleen of het gezond is en of het een levensstijl kan worden.”




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mieke Marieke

    Ik ben 50 kilo kwijt met keto en het referentiepunt voor je lichaamsgewicht gaat naar omlaag door vasten (bv. 20-24 uur per dag) en dan een stevige maaltijd eten. Koolhydraten gebruiken als brandstof geeft juist onevenwichten en eens je aangepast bent aan keto, voel je je fantastisch, met een energie en mentale klaarheid die je nooit gehad hebt. Mijn gewicht schiet niet meer ineens omhoog zoals met hypocalorische diëten. Mijn bloed is nooit zo goed geweest. Mevr. Bekkari : probeer zelf aub.

  • Bart Van Ransbeeck

    banaan heeft GI 54, snoepreep GI 55, soeplepel suiker GI68, en hou u vast snee volkorenbrood GI71, volle granen hebben ook groot probleem van TarweKiemAglutinine , TKA dat insuline mimetiseert, plus zitten er veel meer pesticides in volle granen!!!! cardiologen en neurologen raden granen af en zien verband met neuropatieen als parkinson en altzheimer , lees david perlmutter, william davis, steven gundry !!!! hopelijk leest onze magi het ook !!!!!tenzij je 4 magen hebt mijd grassen en granen

  • Maxiem Geraerts

    Eet gewoon alles, maar met mate. Het valt me op hoeveel mensen op dieet gaan, maar niet aan sport doen. Als je voor een mooi lichaam gaat, is enkele kilos verliezen niet voldoende maar moet je het lichaam verstevigen door sport.

  • Linda Van Gugte

    Mijn man is 50kg afgevallen met keto. Geen medicatie meer tegen hoge bloeddruk, suiker, waterretentie, cholesterol of wat dan ook. Eet nu gezond. Voelt zich goed. Dit gedaan met doktersbegeleiding en maandelijks bloedanalise. Dus Sandra meisje, huiswerk opnieuw maken.

  • Willy Devlaminck

    Er zijn hier weer veel professors aan het woord. Ik zeg volg je eigen lichaam.