Exclusief voor abonnees

Populair in Hollywood en bij ons: intermittent fasting

-
getty - istock -
Vasten wint aan populariteit. Niet verwonderlijk, want het is niet nieuws. We hebben het niet over een langere periode helemaal niets eten, maar over periodiek vasten. Bekende ‘onderbroken vasters’ zijn Beyoncé, Hugh Jackman en Jennifer Lopez. 

Er zijn verschillende vormen van periodiek vasten, in het Engels intermittent of alternating fasting. De eerste manier, intermittent fasting, speelt op dagniveau. In het 16:8-protocol eet je 16 aaneengesloten uren niet, terwijl je in de overige 8 uur normaal eet, en wat je wil. Bij de tweede manier, alternating of alternated fasting, vast je twee of meer dagen per week. Denk aan het 5:2-dieet, waarbij je per week 5 dagen normaal eet en 2 dagen niet meer dan 500 of 600 kilocalorieën consumeert.

Boost voor je vetverbranding

De vastenmethode zegt niet wát je moet eten, wel wanneer je eet. Tijdens het feeding window van 8 uur eet je wel, tijdens het fasting window van 16 uur eet je niet. Dankzij het onderbroken vasten zou je sneller afvallen omdat je vetverbranding een boost krijgt, minder last hebben van ontstekingen en je stofwisseling en insulinegevoeligheid verbeteren.

Verschillende types

In april verscheen ‘De dr. Ludidi Vasten-methode’ van voedingswetenschapper dr. Samefko Ludidi. In zijn boek legt hij uit hoe zijn methode om onderbroken te vasten voor iedereen toegankelijk is. One size fits none, zegt Ludidi. Hij geeft advies over hoe verschillende types aan de slag kunnen. Via een vragenlijst ontdek je welk type je bent. Daarna ga je met schema’s en recepten aan de slag.

Wat zegt de diëtiste?

“Eigenlijk is er onvoldoende bewijs over het positieve effect van vasten. Maar voel je je daar goed bij, en pak je het verantwoord aan, dan kan het geen kwaad .”

Haar tips:

- “Drink genoeg, ook tijdens het vasten.”
- “Eet gezond. Bij een hongergevoel kan je sneller verlangen naar vet- en suikerrijke voeding, terwijl ons lichaam behoefte heeft aan gezonde energie (koolhydraten en gezonde vetten) en eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen. Een vastendieet is geen vrijgeleide om ongezond te eten. Je hebt er alleen minder tijd voor.”
- “Vast niet als je ziek bent, veel sport of zwanger bent. Ook voor kinderen, pubers, adolescenten en bejaarden is dit dieet geen aanrader, want zij hebben andere voedingsbehoeften, waarbij een evenwichtig en regelmatig voedingspatroon belangrijk is.”
- “Let op met hervallen. Een vasten- dieet vraagt veel extra aandacht. Stop ermee als je je zwak voelt, je minder kan concentreren of sneller verkouden wordt.”




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Eric De landtsheer

    Zoveelste stomme hype