OPINIE. Het dagboek van onze gastredacteur Laura

NINA
Lang zitten is slecht voor je lichaam. We weten het allemaal, en toch bezondigen we er ons aan. Wat kan je ertegen doen? Onze gastredacteur Laura Van den Broeck - auteur van het kookboek ‘Be fit, Be awesome’ - heeft een dagboek bijgehouden op de dagen dat ze bij NINA werkte, en deelt tips om meer te bewegen.

Mensen met een kantoorberoep zitten vaak heel lang stil op de bureaustoel. Helaas, pindakaas. Dat is niet zo goed voor je lichaam, want we zijn niet gemaakt om zo lang neer te zitten. We zijn van nature gebouwd om te stappen, lopen, jagen, springen, … Wat kunnen we doen om er toch voor te zorgen dat we voldoende bewegen op het werk? Ik heb tijdens mijn korte verblijf bij NINA een bewegingsdagboek bijgehouden. Dat deel ik hier graag met jullie.

Dag 1 

Vandaag was het mijn allereerste dag als gastredactrice bij NINA. Bij het binnentreden van de grote werkruimte zag ik meteen iedereen naarstig aan het werk. Helaas allemaal achter een scherm gekluisterd op een bureaustoel. De ene persoon in een wat meer ergonomisch verantwoorde houding dan de andere … Al snel zag ik in dat ik mijn trucjes om meer te bewegen op het werk zou moeten bovenhalen! Wat ik vandaag deed:

• Elk uur stond ik even recht en liep ik eens rond, minstens 1 minuut. Eens naar de cafetaria, naar de toiletten, eens door de gangen,… Om het uur even rondlopen zorgt niet alleen voor minder rugklachten en een betere bloeddoorstroming, het verbetert ook je concentratievermogen wanneer je terug gaat zitten en verder werkt.

• Daarnaast spande ik - elke keer als ik eraan dacht - mijn billen op. Dit doe ik door gewoon op de stoel te blijven zitten en telkens 1 seconde mijn billen tegen elkaar te knijpen, 1 seconde ontspannen, enzovoort. Ook enkele seconden aanspannen is een goede oefening. Strakke billen, here they come!

Dag 2 

Mijn beweegtrucjes van gisteren waren alvast een schot in de roos. Ik wilde vandaag echt nog meer bewegen, want ik had gisterenavond bij het thuiskomen toch het gevoel dat ik teveel had neergezeten. Behalve de trucjes van gisteren deed ik ook het volgende:

• Ik parkeerde mijn wagen wat verder op de parking. Daardoor moest ik al meteen wat verder stappen tot aan mijn bureaustoel.

• Ik had een opvulbaar, klein flesje water mee waardoor ik enkele extra meters naar de waterkraan moest wandelen.

• Ik ondervond ook dat mijn nek meer gespannen was dan voorheen. Dit komt waarschijnlijk omdat ik langer in eenzelfde houding voor mijn computer moest zitten dan ik gewoon ben. Daarom heb ik 3 nekoefeningen gedaan: 1 ’s ochtends, 1 kort na het middageten en 1 in de late namiddag. Wat ik precies doe? Wel ik rol heel langzaam mijn hoofd van links naar rechts. Daarna maak ik trage bewegingen van voor naar achteren. Telkens zeer traag en een minuut lang. Dit voelde ‘verdomd’ goed! 

Dag 3 

De derde en laatste dag als gastredactrice is goed verlopen. Ik deed al mijn trucjes van de voorbije dagen. Ik wilde ook nog een extra beweegmomentje toevoegen aan mijn dag en dat deed ik door af en toe eens goed uit te rekken. Vandaag tot wel 4 keer. 2 keer al zittend in mijn bureaustoel en 2 keer rechtstaand. Zalig! Hierdoor rek je je spieren goed uit. Dit creëert wat lucht tussen weefsel en botten en zorgt meteen voor een lichamelijke ‘restart.’

Extra tips voor op en naar je werk

• Neem meer de trap dan de lift.

• Fiets naar het werk.

• Ga in de middagpauze eens wandelen of joggen.

• Gebruik een ergonomische zitbal als bureaustoel. Hierdoor balanceer en beweeg je meer tijdens het werk. Dit vermijdt ook rugklachten.

• Als je enigszins kan, kies je het best voor ergonomische bureaus die kunnen versteld worden. Zo kan je elk uur eens even rechtstaand werken of vergaderen met collega’s. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


Video