OPINIE. Gastredacteur Laura breekt een lans voor work-outs bij je thuis

NINA
Geen zin om naar de fitness te gaan? Dankzij de talrijke online sportvideo’s kan je heel makkelijk een work-out uitvoeren voor je tv of laptop. Twijfel je of thuis trainen even effectief is? Onze gastredacteur Laura Van den Broeck - auteur van het kookboek ‘Be fit, Be awesome’ - geeft haar mening. 

Vaak vragen mensen me waarom ik geregeld thuis work-outs doe. Is dat niet saai, zo alleen? Ben je niet gemakkelijk afgeleid door huishoudelijke taakjes? Kan je je wel aan je sportschema houden? Begrijpelijk dat mensen het soms in vraag stellen, maar ik kan je misschien wel overtuigen met alle positieve aspecten die ik zelf heb ontdekt.

Je hebt geen competitie of ‘haantje de voorste’-gedrag

Als je thuis alleen traint, is er geen competitie met anderen. Competitie kan er soms voor zorgen dat je meer je best doet, maar het kan ook negatief werken. Zo is het bewezen dat mensen in een fitnessruimte de drang om te presteren wel erg letterlijk nemen en daardoor ‘overtrainen’. Je spiegelt je van nature uit met anderen en dit kan negatief trainingsgedrag met zich meebrengen. Thuis ben je alleen en hoef je niemand te kopiëren.

Je moet je niet verplaatsen en bespaart tijd en geld

Je kan thuis trainen wanneer je maar wil. Je hoeft de auto of fiets niet te nemen om naar het zwembad of de sportschool te gaan. Dit zorgt ervoor dat sporten ook geen kosten met zich meebrengt.

Je kan bonden met je gezin of partner

Is je partner, mama, papa, of kind in de buurt? Sport dan lekker samen! Een leuke manier om de band te versterken.

Je kan je creativiteit de vrije loop laten gaan

Wie thuis traint, moet zelf op een creatieve manier zorgen dat alle spiergroepen aan bod komen. Niet iedereen heeft tenslotte plek voor een complete inrichting met halterbank, een squat rack en een power cage. Als je thuis traint, zoek je je grenzen op met ‘old school training’. Denk aan thuis optrekken met een gewichtsvest, in plaats van aan de lat pulley te sjorren.

Je moet nooit wachten tot jij aan de beurt bent

Jij kiest zelf welke gewichten of toestellen je gebruikt. Extra pluspunt: deze zijn altijd vrij en toegankelijk. Niemand gebruikt je spullen en dus hoef je niet te wachten tot een toestel of object vrij is. Muziek op, tools erbij en klaar!

Je kan afwisselen of je binnen of buiten traint

Regent het buiten of is het wat te koud? Train dan op je sportmatje binnen. Schijnt het zonnetje? Doe je work-outs gezellig in de tuin!

Er is geen afleiding 

Als je elders gaat sporten - zoals in de fitness - dan word je makkelijk gestoord door anderen die een praatje willen slaan. Ook tijdens groepslessen merk ik op dat veel mensen tijdens de bewegingen veel babbelen met elkaar. Zo verlies je focus en zal je minder effect ervaren achteraf.

Nog een laatste tip: bouw vaste trainingsdagen in. Zo kan je vermijden dat je je niet aan een sportschema houdt en trainingen skipt. Ga ook steeds voor verschillende soorten work-outs (cardio, spierkracht, springtouw …) en varieer ook in spiergroeptraining. Ik kies ervoor om 2 keer per week thuis te sporten en 1 keer per week naar de fitness te gaan of te gaan joggen.

‘Be fit, Be awesome’ verscheen begin april (Uitgeverij Vrijdag, € 22,50). Nog meer weten over de fitfluencer? Hier lees je al haar tips en tricks voor een gezonde levensstijl.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.