Op welke dag van de week ga je best op de weegschaal staan?

thinkstock
De weegschaal, we hebben er doorgaans een haat-liefdeverhouding mee. Op sommige dagen zijn we tevreden met wat het cijfer op het display zegt, andere dagen kijken we er liefst zo ver mogelijk van weg. Gewicht fluctueert dan ook voortdurend, onder invloed van onder meer hormonen en hoeveel vocht je ophoudt. Today vroeg aan experts wanneer je jezelf het beste weegt voor het meest accurate resultaat.

Wie op zijn gewicht let, kan een wekelijks intiem momentje met de weegschaal niet vermijden. Steeds weer spannend, want de ene dag kan dat cijfer al eens voor een groter ochtendhumeur zorgen dan de andere dag. Wegen doe je best 's ochtends, voor het ontbijt, maar is er ook een bepaalde weekdag waarop je het meest geloofwaardige resultaat behaalt?

Het midden van de week
Volgens Brian Wansink, directeur van het Food and Brand Lab van de universiteit van Cornell, is dat woensdag. In het weekend laten we de teugels net iets vaker los, wat invloed kan hebben op ons gewicht. Volgens zijn onderzoek gaan mensen het vaakst op de weegschaal staan op zondagavond, en het minst vaak op vrijdagochtend. Volgens Wansink schuiven we dat weegmoment beter op naar het midden van de week, namelijk woensdag, voor het meest precieze resultaat. De uitspattingen van het weekend zijn verwerkt en we zijn opnieuw in onze dagelijkse routine tegen woensdag.

Weekendsporters 
Toch is niet iedereen het eens met Wansinks theorie. Zo zijn er ook mensen die net in het weekend erg veel sporten, en daardoor op maandagochtend een aanlokkelijk cijfer op de weegschaal zien staan. "Gewicht fluctueert onder invloed van hormonen en hoeveel water je vasthoudt, naast individuele factoren zoals sport," legt voedingsdeskundige Keri Glassman uit. "Dat maakt het moeilijk om één dag per week aan te duiden als de ideale weegdag voor iedereen."

Een keer per week
Verschillende studies wijzen op het gevaar van een dagelijks weegmoment, dat niet alleen onrealistische cijfers kan opleveren, maar er ook voor kan zorgen dat het wegen een obsessie wordt. Wansink raadt één keer per week wegen aan. Glassman vindt dat het in sommige gevallen ook vaker kan, zolang je er niet door geobsedeerd raakt. "Hou vooral in het achterhoofd dat een gezond lichaamsgewicht een belangrijke factor is voor een gezond leven, maar het is niet het enige cijfer dat er toe doet. Ga niet obsessief om met de weegschaal."