Nooit meer naar de fitness? Wetenschappers ontdekken eiwit dat het effect van sporten imiteert

-
getty images -
Of het nu gaat om een stevige wandeling door het park of een urenlange zweetsessie in de sportschool: het is geen geheim dat lichaamsbeweging goed is voor onze gezondheid. Maar wat als je alle voordelen van een training zou kunnen benutten, zonder ook maar een seconde te moeten afzien?

Onderzoekers van Michigan Medicine die sestrine bestudeerden, een van nature in ons lichaam voorkomend eiwit, ontdekten dat het veel van de effecten die je normaal in ons lichaam ziet na inspanning kan imiteren. Om tot dit inzicht te komen voerden de onderzoekers een reeks experimenten uit op muizen en vliegen. De bevindingen van dit onderzoek zouden uiteindelijk kunnen helpen om spierafbraak als gevolg van bijvoorbeeld veroudering te bestrijden.

“Onderzoekers constateerden in het verleden al dat sestrine zich ophoopt in de spieren na een inspanning”, zegt hoofdauteur Myungjin Kim daarover. Kim en zijn collega’s wilden meer weten over het verband dat er schijnbaar bestaat tussen het proteïne en lichaamsbeweging. De eerste stap in dit onderzoek was -u leest het correct- een stel vliegen aanmoedigen om te trainen.

Gebruikmakend van het normale instinct van Drosophila vliegen om uit een reageerbuis te klimmen, ontwikkelden de wetenschappers een soort loopband voor vliegen. Met behulp hiervan trainde het team de vliegen gedurende drie weken, en vergeleken ze het loop- en vliegvermogen van normale vliegen met dat van vliegen gekweekt zonder het vermogen om sestrine aan te maken.

“Vliegen kunnen normaal gezien rond de vier tot zes uur vliegen”, aldus de wetenschappers. “Het vermogen van de normale vliegen om te lopen en te vliegen verbeterde dankzij het trainen. De vliegen zonder sestrine daarentegen vertoonden geen enkele vooruitgang.” Om een stapje verder te gaan werd een testgroep vliegen blootgesteld aan een dosis sestrine, ver boven de normale waarden. Deze vliegen bleken capaciteiten te hebben die veel beter waren dan die van de normale vliegenpopulatie, en zelfs die van de getrainde vliegen.

De gunstige effecten van sestrine omvatten trouwens meer dan alleen een verbeterd uithoudingsvermogen. Uit een gelijkaardig onderzoek met muizen bleek dat diertjes zonder sestrine de verbeterde ademhaling en betere vetverbranding misten die doorgaans gepaard gaat met het beoefenen van een sport.

Wil dat zeggen dat we binnenkort met z’n allen een sestrine-supplement kunnen slikken en ons abonnement bij de sportschool ritueel mogen verbranden? Lang niet, helaas. Wetenschappers weten immers nog niet op welke manier ons lichaam ervoor zorgt dat het sestrine produceert tijdens het sporten, en dat is een belangrijke eerste stap die nog verder onderzoek vergt.