Nachtuil of eerder vroege vogel? Dit is wat je bedtijd over jou vertelt

Shutterstock
Net zoals je mensen hebt die standaard mayonaise of ketchup op hun frietjes doen, heb je ook rasechte nachtbrakers of vroege vogels. Kruip jij altijd om 22 uur onder de wol? Of eerder om 2 uur ‘s nachts? Dit is uur per uur wat je bedtijd over je vertelt.

20 uur: je bent verpleegster, bakker, journaliste met een vroege shift of hebt een ander beroep met een ongelukkige werkdag van 4 uur ‘s ochtends tot 12 uur ‘s middags.

21 uur: je bent een vroege vogel en voor jou heeft de ochtendstond altijd goud in de mond. Je bereidt je maaltijden voor op zondagavond en een yogesessie om 7 uur ‘s ochtends sla je nooit af. Je belichaamt het gezonde ideaal waar we allemaal naar streven, omdat jij wél dagelijks aan 8 uur slaap komt. Anderzijds kan je gewoonweg niet lang opblijven. Op een weekdag pas na 22 uur in je bed? Dan loop jij de volgende dag superchagrijnig rond. Op stap gaan in het weekend is dan ook niets voor jou. Jij houdt eerder van een rustig avondje op de bank.

22 uur: als je rond 22 uur onder de wol kruipt zonder dat je ‘s ochtends een sportsessie gepland hebt, is de kans groot dat je een hyggepersoon bent die leeft volgens het ‘joy of missing out’- of jomo-principe. Daarbij kan het je meestal weinig schelen of je een bepaald feestje of iets anders mist. Jij blijft liever gezellig thuis, onder een warm dekentje, kijkend naar je favoriete serie en zegt vaak afspraakjes om iets te gaan drinken of eten met vrienden regelmatig af.

23 uur: hoewel er geen ideaal tijdstip bestaat om naar bed te gaan, proberen velen 23 uur na te streven. Helaas pindakaas resulteert dat vaak nog in een uurtje of langer heen en weer gewoel. Mensen die om 23 uur gaan slapen proberen immers vaak om een vroege vogel te zijn, maar zijn dat meestal niet. Wil je gewoontes écht veranderen? Dan is het beter om met babystapjes te werken. Lees ‘s avonds bijvoorbeeld een hoofdstuk minder in je boek of kijk een aflevering minder van je favoriete serie.

0 uur: je bent een realist en na een lange werkdag hou je van een beetje me-time. Door ietsje langer wakker te blijven dan eigenlijk goed voor je is, heb je wel de tijd om wat te relaxen, een paar hoofdstukken in je boek te lezen om dan uiteindelijk rustig in te dommelen wanneer je lichaam er helemaal klaar voor is. Waarschijnlijk voel je je ‘s ochtends meestal wat slaperig, maar er is niks dat een kopje koffie niet kan oplossen.

1 uur: als je pas om 1 uur gaat slapen, lijd je waarschijnlijk aan uitstelgedrag. Vaak breng je je avonden dan ook al scrollend door al je socialemediafeeds door en blijf je urenlang doelloos Candy Crush of een andere spelletje spelen op je smartphone.

2 uur: je probeert waarschijnlijk rond middernacht in dromenland te belanden, maar waarschijnlijk lijd jij aan het ‘nog een aflevering en ik ga slapen’-syndroom aka: je bent verslaafd aan bingewatchen. En of het nu opnieuw alle Friends-afleveringen of de nieuwste reeks op Netflix is die je wakker houdt: de eerste stap is toegeven dat je bingewatcht. Pas daarna kan je proberen om je gedrag aan te passen.

3 uur: mensen die pas in het holst van de nacht onder de lakens kruipen zitten ‘s nachts meestal boordevol energie. En dat is niet per se een slechte zaak, tenzij je natuurlijk een 9-to-5-job hebt. Waarschijnlijk ben je erg creatief en krijg je je beste ideeën in de latere uurtjes.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.