Mythes over rugpijn ontkracht

THINKSTOCK
We kunnen er helaas maar moeilijk onderuit: ruim acht op de tien krijgen ooit te maken met een vorm van (chronische) rugpijn. Alledaagse aandoeningen gaan vaak gepaard met heel wat hardnekkige mythes. Geloof jij nog in deze fabels?

Altijd braaf rechtop zitten
Hoewel doorgezakt op je stoel hangen, a.k.a slungelen, inderdaad slecht is voor je rug, is stokstijf rechtop zitten gedurende lange periodes dat ook. Vergeet je lichaam niet te ontlasten door af en toe eens achteruit te leunen in je stoel, met je voeten plat op de grond en een lichte curve in je rug. Nog beter is regelmatig even gaan staan. Wandel even rond tijdens telefoontjes of sta recht bij leeswerk.

Til geen zware dingen op
Het gevaar schuilt niet zozeer in hoeveel gewicht je heft, maar wel in de manier waarop. Uiteraard moet je trouw blijven aan de grenzen van je spierkracht, maar laat je niet onnodig afschrikken. Het geheim zit in de benen. Buig door je knieën met een rechte rug in plaats je lichaam te verdraaien of te plooien.

Platte rust is de beste remedie
Wie met een acuut rugprobleem zit, moet inderdaad rusten. Toch is het een mythe dat je gebonden zou zijn aan je bed. Langdurige platte rust (al na een dag of twee) zal je pijn in veel gevallen net verzwaren.

Mager = pijnvrij
Het is een feit dat overgewicht en een slechte conditie rugpijn in de hand werken, maar slanke mensen blijven helaas niet gespaard van de miserie. Iedereen kan rugproblemen krijgen. Wie te mager is door bijvoorbeeld anorexia, loopt bovendien een groter risico op wervelschade door een verzwakt botgestel.

Sporten is ongezond
Regelmatig bewegen kan rugpijn helpen voorkomen, maar ook verzachten. Wie (plots) kampt met pijn in de onderrug is in veel gevallen gebaat bij oefeningen die gestaag intenser worden. Meer informatie over sporten met chronische pijn, vind je in de lees-ooks.